Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ťok založil kvůli mýtu státní podnik, koalice mu ho zatrhla

  8:00aktualizováno  8:00
Ministr dopravy Dan Ťok bude muset vymýšlet novou práci pro firmu, kterou původně založil kvůli soutěži na mýtný systém. Státní podnik Cendis, který vznikl letos v červnu přeměnou státní firmy Cimto, totiž přišel o velkou část své práce ještě před tím, než se pořádně rozjel.

Novým ministrem dopravy bude Dan Ťok. | foto:  František Vlček, MAFRA

Koaliční experti na mýto se totiž dohodli, že soutěži na mýto bude předcházet výběr projektového manažera, tedy externí firmy, která bude tendr připravovat a řídit – a která státu také řekne, zda se vyplatí mýto rozšířit i na silnice nižších tříd.

Stejného manažera přitom už stát vybíral loni, soutěž však krátce po příchodu na ministerstvo Ťok zrušil, čímž stát ztratil další cenné měsíce.

„Zrušení a opětovný návrh na projektového manažera je dalším důkazem bezradnosti ministra Ťoka s mýtem. Opakovaná zakázka povede k dalšímu zpoždění a přenesení odpovědnosti za řešení mýta na příští politickou reprezentaci a příští vládu,“ říká exministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Podnik vznikl i kvůli vyšším platům

Cendis vznikl i kvůli tomu, aby mohl nalákat odborníky, které by stát podle tabulkových platů nemohl zaplatit tak, jak odpovídá trhu. „Pokud chceme zaplatit IT odborníky, nemáme jinou šanci. Na tabulkové platy na ministerstvu je nenalákáme,“ řekl v červnu Ťok.

Do čela Cendisu se postavil Josef Havaš, který má podle svého vyjádření čistou mzdu sto tisíc korun měsíčně, což je více než plat náměstků. Firma přitom zatím nevykázala prakticky žádnou činnost a nezískala z ministerstva dosud ani zakázku. Podle Havaše dosud probíhá transformace a zahajování činnosti Cendisu. To, že přijde o práci s mýtným projektovým manažerem, podle něj neznamená, že přijde o svoji činnost. „Smyslem fungování Cendisu je vytvoření servisní organizace ministerstva s dostatečnou kapacitou IT odborníků, kteří mohou plně nahradit služby, které si dnes ministerstvo nakupuje externě,“ řekl Havaš.

Finanční prostředky podle něj zatím budou zajištěny zakázkami malého rozsahu na konzultační služby pro mýto a také správní agendu související s Centrálním registrem vozidel. Měsíčně zatím Cendis spotřebuje jen na mzdách půl milionu korun. Firma nabírá lidi, do konce roku jich má být patnáct.

Ministerstvo dopravy se nechce myšlenek na roli Cendisu při přípravě mýta úplně vzdát. „Role Cendisu bude nadále v zastupování ministerstva v přípravě tendru na mýto, jeho úloha bude v řízení a kontrole nad mýtným manažerem,“ řekl mluvčí Jakub Stadler.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

ČD Cargo do své flotily zařadí lokomotivy Vectron od Siemensu.
České dráhy zkouší Vectrony, o víkendu potáhnou první rychlíky

Poprvé v historii potáhnou o víkendu vlaky Českých drah lokomotivy Siemens Vectron. České dráhy začaly školit strojvedoucí na jejich obsluhu a vydají se s nimi...  celý článek

Změnu názvu SŽDC nechystá, musel by se kvůli tomu přepisovat zákon.
Správce železnice má nové logo za dva miliony, krkolomný název zůstává

Největší státní organizace podle počtu zaměstnanců změní od 1. ledna své logo. Správa železniční dopravní cesty za nový vzhled zaplatí 1,9 milionu korun....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Z Česka se může stát parkoviště kamionů. Bohaté země EU si své zájmy chrání

Řidiči kamionů, kteří přes víkend odpočívali v belgickém přístavu Zeebrugge, měli nečekanou návštěvu. Belgická policie dala každému z nich pokutu 1 800 eur za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.