Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ťok zkritizoval Českým drahám reklamu: Ukažte radši kvalitu v provozu

  5:01aktualizováno  5:01
Jedna z nejvýraznějších reklamních kampaní Českých drah za poslední roky zažehla nový spor mezi ministerstvem dopravy a vedením státní firmy, v níž resort vykonává akcionářská práva. Nový minutový spot, v němž dopravce zkouší nalákat nové zákazníky, považuje ministr Dan Ťok za zbytečný.

Podle Ťoka České dráhy takovou formu reklamy nepotřebují.

„Aktuální kampaň mi nepřijde šťastná. My musíme na drahách ukázat našim zákazníkům v každodenním provozu, že se zlepšujeme a přinášíme novou kvalitu. Pokud to zákazníci nepocítí, tak je podobná reklama spíše rozzlobí a popudí. Myslím si, že bychom se měli chlubit spíše tím, že jezdíme rychleji, kvalitněji a bezpečněji – tam, kde je to realita,“ tvrdí Ťok.

Ministr tím naráží na fakt velmi rozdílné kvality služeb u Českých drah. Zatímco někde mohou cestující jet novým moderním vlakem, jinde dopravce nabízí za stejnou i vyšší cenu svezení vagonem z 80. let.

České dráhy vysvětlují reklamu snahou informovat co nejširší veřejnost o kvalitativním posunu poskytovaného servisu. „Novou kampaní chceme budovat pozitivní emoce k železniční dopravě jako ekologické a trvale udržitelné dopravě budoucnosti,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Firma nechce uvádět, kolik ji reklama a její vysílání stojí, letos má na marketing 120 milionů korun. To je o 20 milionů méně, než před rokem, vypršela totiž například smlouva s daviscupovým týmem.

Experti: Reklama je přeplácaná

Reklamní experti nemají na reklamu jednoznačný názor. Někteří ji chválí, jiní kritizují.

„Reklama na ČD je složitá. Říká jen to, že je hrozně prima jet vlakem. Nemá to silný emocionální ani racionální argument, tudíž se podle mě po zhlédnutí nestane nic, nové zákazníky to přivede dost těžko,“ říká Tomáš Belko z Ogilvy. „Myslím, že se ČD pokusily zasáhnout téměř celou populaci, proto tu reklamu tak masivně zalidnily a podle mě přeplácaly,“ dodal Belko, podle kterého navíc „placatý hlas nic zajímavého neřekne“.

„Vlakem může cestovat každý. A České dráhy jako zdaleka největší dopravce v této oblasti samozřejmě musí tlačit celou kategorii,“ míní Martin Charvát z Konektoru.

Podle něj se může televizní reklama použít nejen k přímému prodeji, ale i budování značky a posílení vztahu se zákazníkem. „Tento vztah je důležitý, protože i když nemá okamžitý dopad, v dlouhodobém horizontu přináší zákazníky také a pomáhá udržet i ty stávající,“ dodal Charvát.

Podle Richarda Stiebitze z agentury Wunderman tato reklama „neublíží a je celkem milá, ale lidi asi nepřesvědčí“. „Měli by komunikovat například tím, že budou propagovat propojenost, síťovost a pokrytí, protože to je konkurenční a velká výhoda,“ dodal.

Podle Joklíka firma každou kampaň vyhodnocuje jak z pohledu zlepšení image a vnímání kvality služeb zákazníky, tak z pohledu finančního přínosu.

„Když odhlédneme od všech dalších aspektů, čistě obchodně očekáváme od aktuální kampaně růst tržeb o zhruba půl procenta a to zejména na dálkových linkách,“ dodal Joklík.

Podle něj jsou podobné spoty i u jiných evropských dopravců. Kampaň má běžet až do jara příštího roku. Například rakouské státní dráhy si loni najaly na reklamu na spojení z Vídně do Prahy Karla Gotta.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.