Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ťok slibuje tendr na mýto do konce roku. Soutěž nejspíš nestihne

  16:22aktualizováno  16:22
Přípravy nového výběrového řízení na mýto brzdí personální chaos a přešlapy ministra dopravy. Kdo bude vybírat peníze za používání dálnic po roce 2016 není jasné rok a dva měsíce před vypršení desetileté smlouvy s firmou Kapsch. Dan Ťok slibuje tendr dokonce roku.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Jde přitom o velké částky: ročně stát rakouské společnosti Kapsch a firmám ve sdružení s ní zaplatí kolem dvou miliard korun.

Stát buď nebude řidiče inkasovat vůbec a přijde o miliardy korun ročně, nebo provoz systému skončí i na další roky v rukou sdružení firem vedených společností Kapsch. Regulérně vysoutěžit provozovatele mýtných bran se už prakticky nedá stihnout.

Mýto po roce 2016. Příběh pozoruhodné neschopnosti politiků a státu

Pro vládu a především hnutí ANO, které má resort dopravy na starosti, to není snadná situace. Projekt mýto přebíraly v době, kdy na přípravu řádného tendru bylo času dost.

Nyní je jisté, že se nestihne vyhlásit technologicky neutrální soutěž, která by dala šanci i společnostem prosazujícím na rozdíl od Kapsche systém na bázi satelitní technologie. Velmi pravděpodobně se navíc nepodaří ani zadat kontrakt na provoz mýtných bran na pět let.

„Loni v půlce roku jsem o soutěži na mýto říkal, že je za pět minut dvanáct. Teď je tři čtvrtě na šest,“ prohlašuje Ondřej Zaoral ze společnosti Inoxive.
Zaoral byl před časem několik týdnů členem jednoho z mnoha projektových týmů zabývajících se mýtem, které postupně vytvořilo ministerstvo dopravy. Odešel z něj však kvůli nespokojenosti s přístupem ministra.

Personální problémy

„Od roku 2012 tvrdíme, že je potřeba soutěžit a nic se neděje. Někdo by za to měl už nést odpovědnost,“ upozorňuje prezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav Kala.

Ministrovi dopravy se mimo jiné nedaří v oblasti personalistiky. Prostřídaly se mu už tři projektové týmy, které s prací nepohnuly. Náměstek ministra Ondřej Votruba, který měl mýto zaštítit, z ministerstva dokonce odešel.

Letos v červnu pak Ťok přišel s nápadem, že by přípravu tendru připravil nově založený státní podnik Cendis. Poslal do něj experty na projektové řízení, ale s nulovou znalostí problematiky.

Po čtyřech měsících už odvolal minulý týden šéfa firmy Josefa Havaše. Důvody Ťok neřekl, v České televizi jen uvedl, že se prý Havaš věnoval více zařizování své kanceláře než řízení firmy (více čtěte zde).

Ťok zakládá kvůli mýtnému nový státní podnik Cendis

I s Cendisem ale Ťok už couvá. Původně to měla být firma hlavně pro mýto, dnes se jím nebude vůbec zabývat. „Role Cendisu bude nadále v zastupování ministerstva v přípravě tendru na mýto, jeho úloha bude v řízení a kontrole nad mýtným manažerem,“ řekl v srpnu mluvčí Jakub Stadler.

Veřejným tajemstvím je, že se lidé na ministerstvu s lidmi z Cendisu začali nesnášet. Nejen proto, že v Cendisu nejsou tabulkové platy, ale i kvůli zoufalým výkonům této státní firmy, které muselo ministerstvo nejprve zadat pár malých zakázek a posléze poskytnout finanční půjčku, aby měla vůbec na mzdy.

Jedním z důvodů personální krize je značná názorová nestálost současného ministra a jeho plánů, co dál s mýtem. Ještě nedávno si Ťok stěžoval, že na ministerstvu dopravy není dostatek odborníků na mýto. Stačily dva týdny a ministerstvo je jich zřejmě plné. V půlce října poslal Ťok do vlády materiál, ve kterém slibuje vyhlášení soutěže na provozovatele mýta po roce 2016 v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku.

Nepřítel státu Kapsch

„My teď plnou parou směřujeme k tomu, abychom koncem roku byli schopni vypsat soutěž na provozovatele stávajícího mýta, které je ve vlastnictví státu. To tady ještě nikdo neudělal, je to připravené a bude to, já to chci garantovat,“ řekl Ťok jen o pár dní později v Otázkách Václava Moravce.

Ťok přihrál 52 milionů firmě Deloitte bez soutěže. Bude radit s mýtem

Mýto se zdá široké veřejnosti jako malý problém a i Ťok na začátku svého vstupu do úřadu tvrdil, že mýto není takový problém, jaký se z něj dělá. Zrušil soutěž na projektového manažera. V neděli dokonce řekl, že mu to údajně doporučil šéf Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj. Téměř tutéž zakázku ale po devíti měsících následného tápání zadal společnosti Deloitte bez jakékoliv soutěže.

Ministr dopravy se nakonec obrátil na firmu která radila státu už s první soutěží a Ťoka včera kvůli tomu grilovaly koaliční špičky. Zakázku totiž zadal, aniž by to oznámil dopředu vládě, jak ukládají pravidla pro nadlimitní zakázky zadávané bez výběrového řízení.

Zakázku už zkoumá antimonopolní úřad a jeho verdikt se očekává v nejbližších dnech.

Jak ministerstvo za Ťoka vážně přistupuje k mýtu, ukazuje i četnost jednání s Kapschem. Firma, která je v Česku v roli nepřítele státu, má řadu trumfů v rukou, stát se s ní ale nebaví. Proběhlo pár víceméně formálních jednání, poslední v září. Stát přitom potřebuje s firmou komunikovat kvůli předávání systému případnému vítězi nové soutěže.

Ťok již tak velké zdržení s mýtem ještě prohloubil. Od vlády přesto získal v září další tři roky na přípravu velké technologicky neutrální soutěže. Pokud přípravy dál poběží současným tempem, již nyní hrozí, že ani tato veřejná soutěž se nestihne vypsat včas.

Velké problémy ale může mít už s „malým“ tendrem na provoz mýtných bran. Termíny jsou tak napnuté, že státu nemusí zbýt nic jiného než porušit zákon a podepsat s Kapschem prodloužení kontraktu.

Deník MF DNES se snažil přes tři týdny získat názor na vývoj zakázky kolem mýta i od premiéra Bohuslava Sobotky. Ani po několika urgencích neodpověděl.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.