"Pokud velice rychle ministerstvo dopravy odsouhlasí koncept, který oficiálně předáváme v tomto týdnu, pak je termín 1.1.2008 reálný," uvedl Toplak.
Pro druhou etapu navrhuje Kapsch hybridní systém satelitu a mikrovln. Musí ho ale ještě posvětit ministerstvo dopravy a antimonopolní úřad.
Zatím tedy není jasné ani to, kolik mýtných bran by bylo nutné kolem silnic první třídy vybudovat. "Co se týče bran, udělali jsme významnou redukci. Přesný počet bude znám až po finálním odsouhlasení našeho konceptu státem," dodal Toplak.
S technickými parametry návrhu už souhlasila odborná komise sestavená ministerstvem dopravy.
"Hybridní řešení není úplná novinka, Kapsch ho vyvíjí už několik let, hybridní palubní jednotka prochází testováním v Rakousku a Švédsku. Kombinuje nejlepší prvky z obou technologií, tedy satelit pro výběr mýtného a mikrovlnu pro kontrolu zaplacení mýta," uvedl mediální zástupce Kapsche David Šimoník.
Kapsch chce druhou etapu elektronického mýtného rozdělit na dvě části. Část silnic prvních tříd chce pokrýt opět mikrovlnným systémem, zbytek bude hlídat družice.
"My bychom chtěli část druhé etapy ještě přiřadit k té tranzitní síti silniční, která je pokryta klasickým mikrovlnným systémem ... a tu druhou část té druhé etapy s ohledem i na možnost rozšiřovat potom na další silnice nižší třídy vybavit tím satelitním systémem," řekl ČTK šéf české pobočky Kapsche Karel Feix.
Z kombinace dvou různých systémů ale nejsou příliš nadšení dopravci. Po pouhém roce používání současných palubních jednotek pro odečet mýtného by si totiž museli pořídit zcela nové přístroje. A navíc ještě dražší.
Za současné palubní jednotky platí dopravci kauci 1550 korun. Už to se jim zdá přehnané, ale podle ministerstva dopravy jde o výrobní cenu. Cena za hybridní jednotku se podle Feixe může pohybovat v rozmezí sta až 600 eur.
Teoreticky by ale do budoucna měla řidičům po celé Evropě stačit jedna univerzální palubní jednotka.