Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Toyota a Peugeot vyjedou z Kolína

  10:54aktualizováno  10:54
Automobilky Toyota a Peugeot postaví společnou továrnu v Kolíně. MF DNES to potvrdil šéf vládní agentury CzechInvest Martin Jahn. Podnik za 1,5 miliardy euro bude ročně vyrábět 300 tisíc vozů. Své místo v něm má najít přes dva tísíce lidí.

Česká republika tak v zvítězila nad dalšími uchazeči o mnohamiliardovou investici - Polskem a Maďarskem. Už v minulých dnech o tom psalo několik předních japonských deníků.

Továrna v kolínské průmyslové zóně Kolín - Ovčáry se má začít stavět už v příštím roce. Vyrábět by se v ní měla malá auta - menší, než Škoda Fabia, vyráběná ve čtyřicet kilometrů vzdálené mladoboleslavské automobilce.

PSA Peugeot, Citroën a Toyota postaví továrnu za 1,5 miliardy euro a ročně v ní budou vyrábět 300 tisíc malých automobilů. Vedle nejméně dvou tisíc lidí zaměstnaných přímo v závodě vznikne v dodavatelských firmách přes deset tisíc míst.

Česko lákalo investora na dvě stě hektarů pozemků v areálu kolínské investiční zóny. Definitivní nabídku investorům dala česká vláda před deseti dny. Továrna by se měla začít stavět příští rok a první vozy by měly být na trhu v roce 2005. Vůz je navržen speciálně pro Evropu.

Největší šanci na získání projektu mělo původně Polsko, kde již má Toyota závod na výrobu převodovek a staví tam také továrnu na motory. Polsko však na rozdíl od Kolína zatím nedokázalo zajistit dostatečně velký pozemek.

Výhoda Kolína je v tom, že tamní investiční zóna se připravovala již pro německou automobilku BMW. Ta nakonec do středních Čech nešla a dala přednost německému Lipsku. Kolínská radnice už má smlouvy se všemi ze tří stovek majitelů pozemků. "Bylo to nesmírně náročné. Za vlastníky jsme jezdili po celé republice a přemlouvali je,“ uvedla starostka Zdenka Majerová. Podle ní je už po schválení změn v územním plánu všechno připraveno k tomu, aby město mohlo začít s budováním infrastruktury.

Nový automobil má nahradit malé vozy Toyota Yaris, Citroën Saxo a Peugeot 106. Bude se vyrábět s dvěma typy motorů, benzinovým o obsahu tisíc kubických centimetrů a naftovým o čtyři sta kubických centimetrů silnějším.

Výkonný ředitel Peugeotu Jean-Marie Folz v říjnu uvedl, že nový model se bude prodávat za méně než 8 tisíc euro (256 tisíc korun). Vůz bude mít pro všechny tři automobilky stejné základní díly, ale designem se bude mírně odlišovat podle značky.

Toyota Motor Corporation a PSA Peugeot Citroën podepsaly už 12. července 2001 dohodu o spolupráci při výrobě nového typu automobilu. Firmy společně založí podnik, v němž bude každá vlastnit padesátiprocentní podíl. Obě společnosti ale zůstanou i nadále nezávislé. Toyota bude odpovědná za vývoj a výrobu a PSA Peugeot Citroën za nákup a logistiku.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

ČEZ
Čistý zisk ČEZ vzrostl o 21 procent na 16,7 miliard korun

Čistý zisk energetické společnosti ČEZ stoupl v pololetí meziročně o 21 procent na 16,7 miliardy korun. K růstu dopomohly mimořádné příjmy z prodejů akcií MOL...  celý článek

(ilustrační snímek)
Tesco přestane ve Střední Evropě prodávat vejce z klecových chovů

Obchodní řetězec Tesco přestane do roku 2025 prodávat vejce z klecových chovů v zemích Střední Evropy. V Česku, Slovensku, Maďarsku a Polsku už bude řetězec...  celý článek

Vozíky si následně převezmou pracovníci vyskladňující zboží. Ti opět skenují...
Amazon přidá na hodinové mzdě desetikorunu. Vedoucí si polepší o 6 procent

Americký internetový prodejce Amazon zvýší v Česku od září nástupní mzdu o osm procent. Hodinová sazba se tak zvýší na 135 korun, vedoucím týmu stoupne o 5,9...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.