Navíc zhruba třicítka zákazníků v USA a Kanadě žaluje firmu kvůli problémům priusu.
Řada jeho majitelů v Severní Americe a Japonsku si stěžuje na krátké výpadky účinku brzd. Podle japonského ministerstva dopravy nejde o vážný problém, přesto však automobilka podle tamních novin chystá další velkou svolávací akci.
Toyota Prius je vůz, který používá elektrický pohon v kombinaci s benzinovou hnací jednotkou, čímž dosahuje ve srovnání s jinými benzinovými vozy relativně nízké spotřeby.
Auto k dobíjení baterií využívá energii, která vzniká při brzdění, a právě tento systém stojí za problémem se zpomalováním. Brzdná síla na zlomek vteřiny vypadává při jízdě na hrbolatém nebo kluzkém povrchu.
Toyota dostala od zákazníků z USA a Japonska zhruba 180 stížností na tyto potíže. Prius je nejprodávanějším světovým hybridem a v Japonsku je nejprodávanějším osobním vozem vůbec. Nového modelu vozu se zde prodalo kolem 200 000 a dalších více než 100 000 nových priusů se prodalo v USA. V Evropě zatím problémy hlášeny nejsou. Na starém kontinentu však hybridní auto není zdaleka tak populární jako v zámoří. Například v ČR se od roku 2004 prodalo jen 274 priusů.
"Svolání priusů do servisu by bylo pro Toyotu ponižující. Model je oporou její budoucí strategie," řekl agentuře Bloomberg Ian Fletcher, analytik IHS Global Insight.
Komu hrozí poruchaSeznam modelů Toyoty, kterým bude automobilka opravovat plynové pedály, aby se nezasekly. Model: datum výroby |
Pro Toyotu je zatím poslední problém mnohem menší než ten, který přiznala počátkem měsíce – to se ukázalo, že milionům jejích vozů po celém světě se může zaseknout za jízdy plynový pedál. Přestože k tomu může dojít jen ojediněle, hodlá Toyota prověřit všech osm milionů vozů, kterých se může závada dotknout. Mezi ně spadají i minivozy vyráběné v kolínské továrně TPCA.
Vzhledem k velké příbuznosti dílů se svolávací akce bude týkat všech vozů, které se ve fabrice vyrábějí – tedy Citroënu C1, Peugeotu 107 i Toyoty Aygo.
V rámci servisní akce, která by měla japonskou firmu stát až dvě miliardy dolarů, budou například u vozů Corolla, Auris či Yaris od roku výroby 2005 upravovány plynové pedály a podlaha na místě řidiče.
Navzdory problémům zlepšila Toyota očekávané výsledky pro stávající finanční rok. Ve třetím finančním čtvrtletí končícím v prosinci hospodařila s čistým ziskem 153,2 miliardy jenů (téměř 32 miliard Kč) po ztrátě 164,7 miliardy jenů před rokem.