Toyota: Pryč se všemi stereotypy

  • 8
Malá auta nejsou bezpečná. Malá auta nejsou prostorná. Levná auta nejsou kvalitní. Všechny tyto "pravdy" chce popřít nový automobil, který se chystají společně vyrábět v Kolíně japonská Toyota a francouzský Peugeot Citroen.

Nasatake Enomoto, prezident společnosti Toyota Peugeot Citroen Automobil Czech, včera na konferenci Auto 2003, probíhající v Praze, prozradil některé podrobnosti týkající se vozu, jenž má způsobit na českém trhu s auty revoluci.

A to nejen svou cenou, která bude okolo 8 tisíc eur, tedy asi 240 tisíc korun. "Chceme s jeho pomocí odstranit zaběhlé stereotypy," uvedl Enomoto. BZero, jak se pracovně nový prototyp jmenuje, má být levné, ale zároveň bezpečné a relativně pohodlné auto.

"Nemůžeme zatím hovořit o tom, jak bude tento malý kompaktní vůz vypadat zvenku a zevnitř.  Jeho design právě dokončujeme," prohlásil prezident kolínské TPCA s tím, že oficiálně bude automobil, jehož vývoj a výroba přijdou TPCA na 1,5 miliardy eur, představen do veletrhu v Ženevě, tedy do února 2005.

Vůz se bude vyrábět ve dvou verzích se dvěma různými motory. Jednolitrový benzinový motor dodá továrna Toyoty v Polsku. Dieselový motor o obsahuje 1,4 litru zase budou vyrábět Francouzi. Modely mají být třídvéřové a pětidvéřové.

Kolínská automobilka, postavená na 120 hektarech již odkoupených pozemků, má mít kapacitu 300 tisíc vozů ročně. "Již teď ale zájem naznačuje, že poptávka zřejmě tuto kapacitu převýší," uvedl Enomoto.

Dvě třetiny produkce bude podle uzavřených dohod prodávat PCA, zbytek Toyota. Zisky si oba partneři mají dělit půl napůl. Generální manažer TPCA Czech Jean-Pierre Chantossel hovořil v Praze také o tom, že japonsko-francouzská investice je velkou příležitostí i pro české firmy.

Sedmdesát procent objemu dodávek automobilce a 40 procent jejich celkové hodnoty totiž bude pocházet od tuzemských podniků. Ještě letos bude v továrně pracovat asi 270 lidí včetně 35 cizinců. Do roku 2005 jich ale budou tři tisíce.