Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Toyota, Shell a spol. věří vodíku, investují do něj stamiliardy

  13:30aktualizováno  13:30
Největší hráči v automobilovém průmyslu se čím dál více přiklánějí k tomu, že pohonem budoucnosti nebudou elektrické baterie, ale vodík. Dokazuje to čerstvá dohoda několika velkých automobilek v čele s Toyotou a velkými petrochemickými hráči Royal Dutch Shell a Total.

Čína intenzivně propaguje alternativní pohony. Toyota se proto vedle sériového vodíkového modelu Mirai chlubí i futuristickým konceptem FCV Plus. | foto: Radek Hovorkapro iDNES.cz

Šéfové zmíněných firem se na Světovém ekonomickém fóru v Davosu domluvili, že budu více prosazovat jako palivo vodík a investovat do jeho výroby i distribuce. Věří, že se tak podaří zpomalit globální oteplování, na kterém samy mají velký podíl.

Dohodu podepsalo celkem třináct velkých firem z automobilového, energetického a průmyslového sektoru. Mezi automobilkami je například kromě Toyoty i BMW, Daimler, Hyundai, Honda či Kawasaki, nechybí ani těžařská firma AngloAmerican nebo společnosti Engie, Linde and Air Liquide.

Vodík - pohon budoucnosti

„Jsme přesvědčení, že vodík může zásadně přispět k zastavení globálního oteplování,“ uvedly firmy ve společném prohlášení. Podle nich vodík neprodukuje žádné emise CO2 a technologie na jeho výrobu i používání už značně pokročily.

Vodíku věří čím dál víc celý automobilový průmysl, což dokázala i na začátku ledna zveřejněná studie KPMG. V ní 78 % oslovených manažerů uvedlo, že dlouhodobě jako pohon budoucnosti vidí právě palivové články.

V dohodě se firmy zavázaly, že budou do vodíkových technologií více investovat, v součtu má jít o 10,7 miliardy dolarů. Přihlásily se současně ale už i o vládní podporu. „Potřebujeme, aby vlády podpořily vodík svými programy,“ řekl šéf Air Benoit Potier. Může jít například o dotace na výstavbu čerpacích stanic na vodík. Podle něj nejde jen o to, aby na vodík jezdily nejen vlaky či auta, ale používal se mnohem více napříč celým průmyslem.

Auta s pohonem na vodík jsou na silnicích zatím spíše raritou, podobně i vlaky. V Německu nedávno ale začala jezdit na jedné z tratí souprava na palivové články (více zde čtěte zde).

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pracovní vůz MUV 74, který vyrábí CZ Loko pro Správu železniční cesty...
Velký soud o drezíny. SŽDC chce za nedodané stroje desítky milionů

Správa železniční dopravní cesty počítala s tím, že touto dobou bude už přes rok používat modernizované drezíny pro údržbu kolejí. Vítěz soutěže na jejich...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ruzyně hlásí rekordní čísla, přistaví další přepážky na odbavení

Letiště Václava Havla míří k historickému rekordu počtu odbavených cestujících. Za květen počty cestujících meziročně stouply o 21 %. Kvůli silné poptávce...  celý článek

Platit kartou bude v Liberci možné už i v autobusech (ilustrační snímek).
Pípnutí místo lístku. Češi se učí platit za jízdu kartou, nahradí i kupon

Česká veřejná doprava zažívá nenápadnou, ale rychlou revoluci. Čím dál častěji lidem k jízdě stačí bezkontaktní platební karta. Dopravci v nich vidí možnost,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.