Čína intenzivně propaguje alternativní pohony. Toyota se proto vedle sériového...

Čína intenzivně propaguje alternativní pohony. Toyota se proto vedle sériového vodíkového modelu Mirai chlubí i futuristickým konceptem FCV Plus. | foto: Radek Hovorkapro iDNES.cz

Toyota, Shell a spol. věří vodíku, investují do něj stamiliardy

  • 219
Největší hráči v automobilovém průmyslu se čím dál více přiklánějí k tomu, že pohonem budoucnosti nebudou elektrické baterie, ale vodík. Dokazuje to čerstvá dohoda několika velkých automobilek v čele s Toyotou a velkými petrochemickými hráči Royal Dutch Shell a Total.

Šéfové zmíněných firem se na Světovém ekonomickém fóru v Davosu domluvili, že budu více prosazovat jako palivo vodík a investovat do jeho výroby i distribuce. Věří, že se tak podaří zpomalit globální oteplování, na kterém samy mají velký podíl.

Dohodu podepsalo celkem třináct velkých firem z automobilového, energetického a průmyslového sektoru. Mezi automobilkami je například kromě Toyoty i BMW, Daimler, Hyundai, Honda či Kawasaki, nechybí ani těžařská firma AngloAmerican nebo společnosti Engie, Linde and Air Liquide.

Vodík - pohon budoucnosti

„Jsme přesvědčení, že vodík může zásadně přispět k zastavení globálního oteplování,“ uvedly firmy ve společném prohlášení. Podle nich vodík neprodukuje žádné emise CO2 a technologie na jeho výrobu i používání už značně pokročily.

Vodíku věří čím dál víc celý automobilový průmysl, což dokázala i na začátku ledna zveřejněná studie KPMG. V ní 78 % oslovených manažerů uvedlo, že dlouhodobě jako pohon budoucnosti vidí právě palivové články.

V dohodě se firmy zavázaly, že budou do vodíkových technologií více investovat, v součtu má jít o 10,7 miliardy dolarů. Přihlásily se současně ale už i o vládní podporu. „Potřebujeme, aby vlády podpořily vodík svými programy,“ řekl šéf Air Benoit Potier. Může jít například o dotace na výstavbu čerpacích stanic na vodík. Podle něj nejde jen o to, aby na vodík jezdily nejen vlaky či auta, ale používal se mnohem více napříč celým průmyslem.

Auta s pohonem na vodík jsou na silnicích zatím spíše raritou, podobně i vlaky. V Německu nedávno ale začala jezdit na jedné z tratí souprava na palivové články (více zde čtěte zde).