"Děsím se, že nám vykoupí například svářeče a zdejší malé dílny proto zkrachují a o práci přijde dvakrát tolik lidí, než zaměstnají," řekl Blecha pro slovenský deník Pravda.
Automobilka přitom už začala s náborem pracovníků. Nezaměstnanost tu ale podle Blechy zatím měsíc co měsíc sotupá o desetinu procenta.
"Věřím, že je to poslední záchvěv a počet lidí bez práce začne klesat", dodává Blecha.
Firma má zájem hlavně o lidí, kteří budou pracovat ve výrobě. Všichni ale musí projít japonskými testy.Ty trvají dva dny a kromě testu manuální zručnosi musí zájemci absolvovat i půl dne sportu a společenských her.
"Není pravda, že u nás musí umět anglicky i uklízečky. Není to nevyhnutelné dokonce ani u mistrů a předáků. Vliv nemá ani věk," říká personalista z Toyoty Václav Kinzl.
Japonci už přijali na dvě stovky lidí. Začali od nejvyšších pozic, takže většina ze zaměstnaných jsou lidé z vrcholového a středního managementu.
Zájem o práci v automobilce je obrovský
Toytoa nyní začala přijímat lidí i do technických profesí. Zájem o práci v automobilce je přitom obrovský. Na 2,5 tisíce míst připadá 22 tisíc zájemců.
Ty, které uspějí, pak čekají desetihodinové směny. To ale lidi z Kolína neodrazuje a na přijímací pohovor čekají i několik týdnů. Pak je čeká dvoudenní přijímací maraton.
Zdá se, že firma by neměla mít s výběrem problém. Například elektroúdržbáře ale sháněla jen těžko.
Platy v automobilce by neměly klesnout pod republikový průměr, který je sedmnáct tisíc korun. U žádaných profesí by ale podle Pravdy mohla mzda přesáhnout dvacetitisícovou hranici.