Oficiálně automobilka nechce žádná čísla potvrdit. "Jde o předběžné odhady, které se budou v průběhu roku měnit podle vývoje trhu a skutečných objednávek od zákazníků. Další snižování počtu pracovníků neplánujeme a ani neočekáváme," řekl mluvčí TPCA Radek Kňava.
MF DNES má informace o snížení plánu potvrzené jak od dodavatelů automobilky, tak samotných zaměstnanců. Nová čísla oznámila automobilka ve firmě tento týden na pravidelném měsíčním setkání.
"Mezi lidmi je kvůli tomu obava, že při takovém snižování výroby dojde i na další snížení počtu míst," říká Milan Šubrt z Asociace samostatných odborů. Místo propouštění firma zřejmě ještě znovu zpomalí svůj výrobní takt, teď vyrábí jedno auto za 69 sekund. V době největšího boomu, tedy za šrotovného, vyráběla jedno auto za 54 vteřin. Snižování produkce má dopad i na dodavatele, ti často nemají tolik manévrovacího prostoru a raději část lidí propustí. Tak se už stalo při letošním prvním velkém omezování.
Společnost reaguje na aktuální situaci
Už letos přitom výroba rychle klesá. Po jarní redukci výroby na dvě směny a ohlášení snížení výroby na 220 tisíc znovu přehodnotila své plány a roční plán snížila na 215 tisíc aut (více o redukci výroby čtěte zde). "Situace se vyvíjí a my na ni musíme reagovat," řekl v říjnu na odborné konferenci Očekávaný vývoj automobilového průmyslu ředitel kvality kontroly Robert Kiml.
TPCA opustí letos celkem 345 lidí, firma tak zeštíhlí na 2 505 zaměstnanců. Ještě v roce 2010 automobilka zaměstnávala 3 690 lidí. Původně mělo firmě pomoci přesunutí části zaměstnanců do závodu PSA v Trnavě, i tam však nastal útlum a lidé museli odejít (více čtěte zde).
Trh s auty klesá v celé Evropě
Za letošní rok padá výroba aut v TPCA o více než dvacet procent. Důvodů propadu je více; celý trh aut v Evropě klesá, v případě tradičních odbytišť pro malá auta z Kolína často více, než činí evropský průměr. Vozy z Kolína jsou navíc technologicky poměrně zastaralé, na trhu se mezitím objevily nové minivozy s modernější technikou. Nová trojčata však mají vyjet nejdříve v roce 2014.
Český automobilový průmysl už několik měsíců v řadě klesá, jedinou rostoucí automobilkou zůstává Hyundai. Díky růstu v prvních měsících se však celková výrobní čísla za rok takřka nezmění.