Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Trabant vstává z mrtvých

  0:01aktualizováno  0:01
Kdysi to byl symbol "pokroku" za železnou oponou, jehož výrobní technologie byla zastaralá, už když se v roce 1958 začal vyrábět. Po rozpadu východního bloku se stal ikonou - automobil, jehož vzhled se během 33 let výroby takřka nezměnil, používala jako rekvizitu při koncertech skupina U2.

Po celém světě vznikaly fankluby jeho milovníků. Řeč je o bakelitovém dvoutaktu z bývalé NDR - automobilu Trabant. Teď to vypadá, jako by trabant, jehož výroba skončila v roce 1991, měl jako bájný pták Fénix znovu vstát z popela. Podle deníku Wall Street Journal Europe totiž skupina německých podnikatelů chce výrobu trabantů obnovit.

Byl totiž tak jednoduchý, a proto levný a takřka nezničitelný, že by se mohl prosadit jako lidové vozítko v rozvojových zemích Afriky. Myslí si to skupina projektantů a bývalých manažerů ze společnosti Sachsenring Fahrzeugtechnik, v současné době nesolventní firmy, která staré trabanty vyráběla.

Přišla proto se svým plánem výroby auta nazvaného AfriCar, který by podle Petera Mandose, soukromého podnikatele a jednoho ze zakladatelů celého projektu, mohl způsobit v Africe takovou revoluci, jakou vyvolala "Lízinka" - proslulý model T Henryho Forda v Americe před sto lety.

AfriCar je stále jen nápad. Studie, zda je plán realizovatelný, by podle Mandose měla být hotová do začátku příštího roku. Navíc je zapotřebí jen na její dokončení od investorů získat alespoň milion eur.

Přesto je již Mandos ochoten prozradit určité detaily - nástupci legendárních trabantů budou "něco mezi osobním autem, lehkým náklaďákem a traktorem" a nebudou jezdit rychleji než 100 kilometrů za hodinu. Budou schopny vozit i těžké náklady a ujedou bez čerpání pohonných hmot 600 až 800 kilometrů.

Měly by být určeny pro trh v Jihoafrické republice, kde průměrný roční příjem činí zhruba 8100 eur. Cena vozu bude asi 3000 eur, polovina toho, co nyní stojí nejlevnější model na zdejším trhu, Fiat Uno Mia.

Nové auto bude navrženo a první prototypy budou vyrobeny v Německu. Vyrábět se bude v JAR, kde má být za 80 milionů eur postavena nová továrna. Mandos přitom odhaduje, že už během prvního roku po zahájení bude vyrobeno deset tisíc vozů.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Od každé z pěti zvolených odrůd chystá vinařství rodiny Vaďurů z Polešovic
Vinaři opouštějí obchodní řetězce, sází na vlastní prodejní cesty

Vinařství se postupně odklánějí od prodeje v supermarketech. Nechtějí pod nátlakem korporací snižovat ceny, ani bojovat v kategorii levných vín s těmi...  celý článek

(Ilustrační snímek)
COOP tlačil na dvě stě dodavatelů. Poškození mohou žádat „bolestné“

Společnost COOP Centrum družstvo, která zajišťuje nákup pro tisíce družstevních prodejen v Česku, tlačila na více než dvě stě dodavatelů, aby plošně snížili...  celý článek

Petr Horálek a Mléčná dráha v poušti Atacama.
Za expedici utratím i sedmdesát tisíc, říká lovec zatmění Slunce

Fotograf, spisovatel, cestovatel a astronom Petr Horálek (31) má poněkud dražší koníček. Žádné úplné zatmění Slunce mu neunikne. Cestuje po celém světě a fotí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.