Na konci devadesátých let přitom byla továrna těsně před krachem. V roce 1999 musela dokonce na rok přerušit výrobu.
Po příchodu nového investora - slovenské skupiny HTC Holding - se nakonec Zetor sestěhoval do třetiny původního areálu a do jeho čela přišli mladí manažeři ze slovenské pobočky firmy Sony. Těm se pak povedlo dostat zadluženou továrnu z červených čísel do zisku.
"Řízení podniku bylo dřív centralizované. Byl to systém: mám problém, jdu za nadřízeným, ten jde za ředitelem, ten to zase předá dolů a tam se pak pohádají. Teď chceme po zaměstnancích, aby byli samostatní," popsal výkonný ředitel Zetoru Vojtech Pánik.
V současné době vzniká v Brně šest tisíc traktorů ročně a továrna dokonce plánuje další expanzi.
V nejbližších měsících začnou z výrobních linek továrny sjíždět dva nové modely, Forterra 4C a Proxima Plus, které mají pomoci Zetoru získat větší podíl na trzích v západní Evropě a ve Spojených státech.
V letošním roce chce značka dosáhnout tříprocentního podílu na trhu ve Spojených státech ve střední výkonové kategorii.
Na západ mířila paradoxně většina exportu i za minulého režimu. "V dobách největšího rozmachu se vyrábělo v Zetoru kolem třiceti tisíc traktorů, z toho osmdesát procent šlo na vývoz. Většina šla do západní Evropy," potvrdil bývalý předseda představenstva Zetoru Vratislav Goj.
Za minulého režimu totiž patřily traktory z Brna k hi-tech zboží a například měly jako první bezpečnostní kabinu, jejíž tuhý rám při převrácení traktoru chránil řidiče před zraněním.
"Dnes naopak zákazníci vnímají zetory jako traktory s příznivou cenou a užitnou hodnotou," říká ředitel sesterské společnosti Zetor Trade Lubomír Mikolaj.
O tom, jak byla firma Zetor kdysi slavná, svědčí i příklady - třeba ve Finsku existuje hospoda nesoucí jméno brněnské továrny. V některých státech na Blízkém východě zase nahradilo slovo "zetor" obecný výraz pro "traktor".
I na tyto trhy, které značka po sametové revoluci ztratila, se nyní zetory pomalu vracejí. "Jednáme s potenciálními partnery v takových zemích, jako jsou Irák, Sýrie, Turecko nebo Írán. A to jak přímo o vývozu traktorů, tak i náhradních dílů," vyjmenovává Lubomír Mikolaj.
Na českém trhu si firma udržuje ve všech kategoriích přibližně třicetiprocentní podíl.
Mezery má Zetor podle odborníků zatím hlavně v segmentu vyšší výkonové třídy s motory o výkonu do sto osmdesáti koní.
Takové traktory vyjížděly z továrny naposledy v osmdesátých letech. "Intenzivně takový model připravujeme," slibuje Mikolaj.