Slavnostní představení tramvaje ForCity v Číně.

Slavnostní představení tramvaje ForCity v Číně. | foto: Škoda Transportation

První česká tramvaj vyrobená v Číně začala lovit místní zákazníky

  • 80
Po Praze a lotyšské Rize začala plzeňská tramvaj ForCity jezdit i v čínském městě Čching-tao. První prototyp smontovala tamní firma CSR Sifang, která loni koupila technologickou licenci od Škody Transportation. Teď začne nízkopodlažní tramvaje, kterých jen v Praze už jezdí téměř stovka, nabízet čínským městům.

Prototyp tramvaje ForCity byl v Číně oživen v polovině ledna. Poté ho odzkoušeli škodováčtí technici, zkušební jízdy se uskutečnily ve výrobním závodě. "Dnes můžeme oznámit, že tramvaj, vyrobená v Číně, je připravena pro prezentaci potencionálním klientům. Je to důkaz, že spolupráce našich dvou firem probíhá úspěšně," uvedl předseda představenstva společnosti Škoda Transportation Tomáš Krsek.

V Číně je 160 měst s více než jedním milionem obyvatel. Škodovka sází na to, že města plánují velké investice do rozvoje dopravy a mnohá z nich vidí kolejová vozidla jako páteřní systém veřejné dopravy. "Musím zdůraznit, že čínský trh začíná být velmi náročný na požadavky, které se týkají technologické vyspělosti produktů. Tamní trh požaduje pouze světovou špičku," pochvaluje si Petr Vízdal, ředitel Business developmentu plzeňského výrobce.

Už loni se ve výrobních závodech Škoda Transportation proškolilo více než 150 čínských odborníků z řad technického managementu, další instruktáže budou pokračovat i letos.

Tramvaj ForCity chce nyní čínská firma nabízet v tendrech, které tamní města vypisují. Licence byla uzavřena na 10 let a počítá s výrobou maximálně 400 kusů tramvají. Hodnota zakázky by tak mohla celkem dosáhnout až pěti miliard korun.

CSR Sifang je klíčovou dceřinou firmou čínského strojírenského gigantu CSR Corporation Limited. Zaměřuje se například na výrobu vysokorychlostních vlaků, příměstských železničních vozidel a metra. Moderní výrobní areál o rozloze 1,34 milionu m2 je vybavený špičkovými stroji. CSR má vedoucí úlohu ve výzkumu a vývoji vysokorychlostních elektrických vlaků. Jejich nejnovější generace vytvořila světový rychlostní rekord na trati s běžným provozem.

Prodej licence byl pro českého výrobce jedinou možností, jak v Číně s kompletními tramvajemi uspět. Tamní zákony totiž neumožňují dovážet celé vozy ze zahraničí. Vyrobit je smí jen místní firma.