Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová tramvaj z Plzně už brázdí koleje turecké Konye. A příjemně chladí

  15:11aktualizováno  15:11
V březnu 2013 vyhráli tendr, v říjnu už v Turecku prezentovali hotovou soupravu. Nyní si mohou práci plzeňských konstruktérů na vlastní kůži otestovat i obyvatelé tureckého města Konya. První exemplář tramvaje Forcity Classic, která vychází z v Praze provozovaného modelu 15T, už brázdí tamní moderní tratě.

Od svých starších sester, kterých v Praze jezdí už stovka, se turecký model odlišuje jednak odvážnějším designem, ale i klimatizací, na níž se Turci na rozdíl od Prahy rozhodli nešetřit. Má totiž zvýšený výkon, což si vynutilo komplexně přepracovat střešní partii a vedení rozvodů.

Tramvaje z Plzně ve světě

Tendr na dodávku tramvají za 2,6 miliardy vyhrála tuzemská firma loni v březnu (více čtete zde). Škoda Transportation upozorňuje zejména na to, že novou tramvaj vyrobila v rekordním čase, za necelých osm měsíců.

Celkem Škodovka do Turecka dodá šedesát těchto zcela nízkopodlažních vozidel. "Cestující jsou z prvních veřejných jízd nadšeni," chlubí se Michal Tobrman z tiskového oddělení Škodovky.

V Plzni se už sériová výroba tramvají pro Konyu rozběhla naplno a většina z 60 kusů dorazí do Turecka do konce tohoto roku. Design včetně barevného motivu vybírali sami obyvatelé Konye. Z několika variant byla nakonec vybrána kombinace zelené, bílé a stříbrné barvy. Na čele vozidla je možné z boku rozeznat siluetu postavy. "Jedná se o tančící derviše, kteří jsou pevně spjati s islámskou kulturou a městem Konya," připomíná Tobrman. 

Fotogalerie

Wi-fi je samozřejmost

Do tramvaje se vejde až 364 cestujících, souprava má pět článků a je 32,5 metrů dlouhá. Na rozdíl od Prahy má navíc například zabudované wi-fi přijímače pro bezdrátové připojení k internetu.

Souprava je obousměrná a spojuje tak v sobě vlastnosti příměstské jednotky, metra a tramvaje. Z důvodu plánovaného provozu ve 4,5 kilometru dlouhém tunelu je vozidlo konstruována jako podpovrchová tramvaj – tedy jako lehké metro. Z tohoto důvodu jsou také použity materiály splňující vyšší protipožární bezpečnost.

Tramvaje pro Konyu budou navíc jezdit spojené dvě dohromady jako vlak, a jsou proto vybaveny automatickým spřáhlem pro snadnější spojení.

Výroba jede naplno

Plzeňské Škodě se na poli výroby tramvají začalo nebývale dařit. Kromě pokračující obří zakázky na 250 tramvají 15T ForCity (firma ji nyní nazývá Alfa) pro pražský dopravní podnik navíc v Plzni probíhá řada školení specialistů z Číny.

Ti se připravují na výrobu až 400 nízkopodlažních tramvají v Číně, kam Škoda Transportation poskytla desetiletou licenci na výrobu těchto vozidel.

Mělo by pro česká města smysl nakupovat dražší tramvaje s klimatizací?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 13. června 2014. Anketa je uzavřena.

Ano 3532
Ne 417

Kromě turecké Konye jezdí škodovácké tramvaje nově i v maďarském Miskolci, kam nyní míří 31 vozidel ForCity Classic. Další české tramvaje ForCity Plus se objeví také ve slovenské metropoli Bratislavě a to celkem třicet jak obousměrných, tak i jednosměrných.

Nedávno firma uzavřela v Turecku další úspěšný obchod – do Konye dodá Škoda ještě 12 tramvají s bateriovým pohonem za více než 800 milionů korun (více čtěte zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.