Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ostrava bude mít stejné tramvaje jako Petrohrad. Soutěž překvapila

  9:10aktualizováno  9:10
První město v Česku bude vozit cestující v tramvajích od zahraničního výrobce. Švýcarská společnost Stadler překvapivě vyhrála tendr na dodávku 40 středněkapacitních a nízkopodlažních tramvají s klimatizací pro Ostravu. Soupravy vyrobí nejspíše v Bělorusku.

Tramvaj zvaná Metelitsa z dílny Stadleru, s kterou firma nedávno uspěla v soutěži pro ruský Petrohrad. Podobná by mohla jezdit v Ostravě. | foto: Stadler

Jde o první velkou zakázku na tramvaje v novodobé historii Česka za posledních deset let, kterou nevyhrál tuzemský výrobce. Prahu a Brno ovládala v posledních letech Škoda Transportation, jinde vévodil hlavně Pragoimex částečně také vlastněný Škodou.

Stadler porazil v soutěži Krnovské opravny a strojírny, jiní zájemci se nepřihlásili. Stadler nakonec porazil konkurenci v elektronické aukci. „Vyhráli elektronickou aukci, do níž postoupili dva přihlášení účastníci soutěže. Za to, že nám v příštích dvou letech dodá 40 tramvají, žádala firma 1,22 miliardy korun, což je o 300 milionů méně proti předpokladu. Většinu uhradíme z dotací,“ řekl ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák.

Soutěž na tramvaje pro Ostravu je největším letos vypsaným tendrem na nové tramvaje v Česku. Ještě před podáním nabídek se spekulovalo o tom, že je napsaná pouze pro české výrobce. Některá kritéria totiž nenápadně zvýhodňovala tuzemské uchazeče - například hodnocení doby dodání schválených vozidel do 12 měsíců. To dávalo více bodů výrobcům, kteří už tramvaj pro český trh mají schválenou.

Ještě před termínem pro podání nabídek iDNES.cz oslovil velké zahraniční výrobce, kteří uvedli, že zájem nemají.

Tramvaje jako v Petrohradě

Semerák se přitom netají spokojeností nad výsledkem soutěže, firmu Stadler přesvědčoval, aby se přihlásila. „Firma nabízí lepší technické vybavení a vyšší uživatelský komfort, mimo jiné nižší hlučnost uvnitř vozů. Dodává do celé Evropy, ale k nám se hlásit nechtěla. Po zkušenostech z dob, kdy město ovlivňoval Martin Dědic, nevěřila, že to má smysl,“ líčí radní.

Vítězství Stadleru není ještě jisté, konkurence ho může napadnout, smlouva dosud podepsána není. Stadler v Česku zatím uspěl jednou v soutěži Českých drah na dodávky motorových vozů, jeho jednotky Flirt využívá Leo Express.

Stadler se do soutěže přihlásil s tramvají, kterou vyrábí ve svém výrobním závodě v Bělorusku a s kterou nedávno uspěl v soutěži pro ruský Petrohrad. Semerák chce se Stadlerem jednat, zda by nedělal část tramvají v Ostravě, kde má výrobní kapacitu ve svém Dopravním podniku.

Stadler se zatím k výsledkům soutěže nechce vyjadřovat, čeká na finální verdikt. Neodpověděl ani na dotaz, kde bude tramvaje vyrábět.

První jízda tramvaje od firmy Stadler v Moskvě, únor 2015:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.