Transgas má být jako Škoda

Alena Vitásková, generální ředitelka státního gigantu Transgas, který je monopolním dovozcem plynu a patří k pětici největších firem v zemi, má se svěřeným podnikem - stojícím před privatizací - jasné plány. "Chci, aby prodej Transgasu byl druhý nejúspěšnější v historii země. Tím prvním byl prodej Škody Auto," řekla v rozhovoru pro MF Dnes.

Transgas, za nějž stát očekává kolem stovky miliard korun, podle Vitáskové musí mít co nejvyšší hodnotu nejen v penězích, ale i ve své organizaci, řízení či strategických plánech. "Času je sice málo, ale já jsem už první kroky udělala," sdělila.

Vitásková se stala předsedkyní představenstva a ředitelkou Transgasu před třemi týdny, po nečekaném "leteckém dni", kdy byly ministerstvem průmyslu a FNM odvoláni ředitel Tomáš Tichý a ekonomický náměstek Petr Klimeš. Důvodem podle státních úředníků bylo, že zdržovali přípravy na privatizaci, především pak nevyřešením problému rozdělení majetku mezi nově založenou akciovou společností Transgas a zbytkovým státním podnikem.

"Problém už neexistuje. V tomto týdnu bylo rozdělení dokončeno a výrok auditora je bez výhrad," oznámila Vitásková. Potíže s převodem majetku spočívaly v tom, že Transgas letos ještě jako státní podnik, před založením akciové společnosti, zaplatil zákonné zálohy na daně. Nyní mu měl finanční úřad vrátit přeplatky téměř za půl miliardy korun. Ty však musely putovat opět na státní podnik.

"Akciová společnost by tedy přišla o značnou sumu a to nejde. Oni to neuměli vyřešit a my jsme to vyřešili. Společnost poškozena nebyla," řekla Vitásková.
Bývalí manažeři však soudí, že šlo o záminku. "Právě proto, abychom nepoškodili novou firmu, chtěli jsme problém řešit. A to tak, že podepíšeme s vedením zbytkového podniku speciální právně podloženou smlouvu," reagoval Petr Klimeš.

Zbytkový podnik to však stejně jako zástupci ministerstva průmyslu odmítal.
Podle smlouvy by se hodnota daňových přeplatků vyměnila se zbytkovým podnikem za majetek, jež do jeho rozvahy měla v podobné výši vložit akciová společnost.
"Jinak by zbytkový podnik dostal dvojnásobně peněz. Takže my jsme poškození firmy bránili," uvedl Klimeš.

Po jeho odchodu ministerstvo vyměnilo i šéfa zbytkového podniku a podpis smlouvy byl požehnán. "My jsme se se všemi jako je finanční úřad a ministerstvo dohodli," řekla už bez dalších podrobností Vitásková.

Další kroky nové ředitelky nyní směřují hlavně ke strategickým plánům. "Mám zcela jasnou představu, jak by měl Transgas vypadat, o tom nyní ale ještě nechci mluvit. A mám připravené plány i pro nového strategického partnera, tedy na den poté. Myslím, že by to mohl přivítat," uvedla Vitásková, jejíž partnerství s ředitelem české pobočky německého Wintershallu, Arnoštem Thónem, už vzbudilo řadu mediálních diskusí.

Wintershall je totiž jedním z uchazečů o Transgas. "Na Transgasu jsou nejcennější plynovody a jeho kontrakty na plyn, které jsou pochopitelně tajné. Ten kdo je uvidí, má sice výhodu v soutěži, na druhou stranu tím snižuje hodnotu firmy pro ostatní," obává se zmíněných osobních vztahů zástupce jednoho z dalších západoevropských uchazečů o Transgas.

Vitásková je však odhodlaná bránit se všem pochybnostem, které se kolem ní rojí. Jedním z jejich dalších kroků je tak podání několika trestních oznámení na časopisy, které přinesly sdělení o její spolupráci se Státní bezpečností. "Někdo mě chce zničit, ale bude to tak, že já zničím je," říká ředitelka. Na dotaz, zda tedy s StB spolupracovala či ne, sdělila, že vyhovuje zákonům tak, jako "nikdo v této zemi".