Kvůli nízké mzdě popotahují v cizině 15 českých řidičů, říká šéf Česmad

  11:31aktualizováno  14:51
Francouzi udělili českému řidiči zatím jedinou pokutu za nízkou mzdu, dalších 15 jich je ale „ve hře“. Mají formu takzvaných kaucí, o finančním postihu se jedná. Uvedl to v on-line rozhovoru na iDNES.cz šéf Česmad Vojtěch Hromíř. Podle analýzy tohoto sdružení uplatňování zákona v Německu může ohrozit existenci až třiceti procent českých dopravních firem.

Kamiony Mercedes-Benz v propojeném konvoji používajícím autopilota. | foto: Daimler

Pokuty, které začíná policie ve Francii a v Německu udělovat řidičům českých kamionů, jsou nejdiskutovanějším dopravním problémem posledních dní. Důvodem je opatření, podle něhož musí mít řidiči v zahraničí mzdu rovnou alespoň výši minimální mzdy v dané zemi.

Kamioňák ve Francii by tak musel mít na výplatnici až čtyřicet tisíc korun, kromě toho mít potvrzení ve francouzštině a splňovat další administrativu. Portál iDNES.cz už informoval o prvním případu řidiče, který za nesplnění požadavků dostal ve Francii pokutu ve výši 135 eur (více čtěte zde).

Zatím padla jediná pokuta, další případy jsou však ve fázi takzvaných kaucí, zatím bez finančního postihu, ovšem s nejistým výsledkem. „Víme zatím asi o 15 případech, jsou to kauce, tzn. dá se o nich jednat, i když je to ve Francii těžké a mnoha firmám za to 135 EUR nestojí,“ uvedl v on-line rozhovoru Vojtěch Hromíř. Ten zákon považuje za absurdní.

Kromě Francie platí nařízení také v Německu a chystají se ho spustit v Itálii, Belgii, Nizozemí a Rakousku. Nejvíce může bolet v obchodu s Německem. Podle analýzy, kterou si nechalo vypracovat sdružení Česmad, může plné uplatňování německého zákona ohrozit existenci 10 až 30 procent českých dopravních firem.

ON-LINE rozhovor

Na dotazy čtenářů odpovídal Vojtěch Hromíř ZDE.

Dopravci to považují za neférové a protekcionistické řešení zemí, které chtějí vytlačit levnější konkurenci. „Administrativní náklady jsou zcela nepřiměřené, pokud má firma platit řidiče za práci ve Francii tamní mzdou, musí vést oddělenou evidenci pracovní doby, upravit software, najmout a platit si zástupce ve Francii, u nějž budou uloženy dokumenty, jako je deklarace o vyslání, smlouvy a podobně,“ vyjmenoval Hromíř.

Obzvlášť absurdní Hromíř situaci považuje v zrcadle toho, co se děje například v Calais. Tam imigranti pod kola projíždějících kamionů házejí překážky, snaží se je zpomalit a přepravit se jimi do vnitrozemí. „Francouzi toho už hodně naslibovali, něco málo udělali, ale stále tam jsou řidiči napadáni a policie zpovzdálí přihlíží a zakročí, až když pomine počáteční agrese,“ říká.

Nařízení o dodržování minimální mzdy však není jediné, nad kterým se dopravci pozastavují. Nová pravidla dávají policistům moc pokutovat také řidiče přespávající v kamionech. Mají tak vytlačit takzvané nomády, tedy dopravce, kteří se v zemi usídlí na několik měsíců. S opatřením podle Hromíře přišli Belgičané a Francouzi. „Problém je v tom, že neexistují zařízení, kam by mohl jít přespat, a také místa, kde by mohl nechat bezpečně zaparkovaný kamion,“ říká šéf Česmad. Vedle toho přišel další nápad: povinný návrat „domů“ do 14 dní.

Opravy a kolony jako daň za nečinnost

Jiné problémy trápí řidiče na českých vozovkách. Státní úřady, jako je Ředitelství silnic a dálnic, od léta čelí většímu tlaku nespokojených řidičů kvůli uzavírkám a častým kolonám. Lidé si například stěžují, že silnice se uzavřou, ale nikdo na nich nepracuje. Podle Hromíře stát dvacet let na opravy kašlal a lidé si teď jen vybírají nepříjemnou daň za nečinnost. „Kdyby se do toho nepustili, tak by se mohlo stát, že se D1 stane totálně nesjízdnou během pěti let,“ míní Hromíř.

Utrácení dotací si „užijí“ řidiči: probíhá největší výměna svodidel

Kritika se valí na stát také kvůli tomu, že nestihl vysoutěžit provozování mýta na další roky a prodloužil proto miliardovou smlouvu s firmou Kapsch. Tématem pro dopravce je však v souvislosti s mýtem také otázka jeho rozšíření na část silnic druhé třídy. O tom se vede diskuse s kraji, kterým tyto komunikace patří.

Křišťálová Lupa 2016
Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...