Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Král džusů Rauch: Trápí nás studené počasí i šetřiví zákazníci

  16:29aktualizováno  16:29
Kofola a rakouský výrobce džusů Rauch v pondělí oznámily začátek spolupráce. Výrobce nápojů z Krnova nově převezme distribuci rakouské firmy v Česku a na Slovensku. Dvě rodinné firmy se spojily v době, kdy spotřeba nealkoholických nápojů klesá a lidé ve stále větší míře dávají přednost vodě z kohoutku.

Majitel výrobce ovocných džusů Rauch Jürgen Rauch. | foto: foto: MAFRA MICHAL ŠULAMAFRA

Rakušan Jürgen Rauch vede už v páté generaci stejnojmennou firmu dodávající ovocné džusy, ledové čaje a kávy do více než stovky zemí světa. V Česku a na Slovensku se nyní spojil s majitelem Kofoly Janisem Samarasem (více čtěte zde). Podlé Raucha bude spojení dvou rodinných firem fungovat lépe než u nadnárodních koncernů.

Jaké přínosy má pro Rauch propojení distribuce a zásobování trhu skrze síť Kofoly?
V Česku zůstáváme i nadále zastoupení. Spolupráce má ale pro obě firmy výhody. Na jedné straně je tu silná značka Rauch, na druhé velmi dobrá distribuce Kofoly a spojení bude mít přínos pro obě firmy. Za Rauch tedy očekáváme, že bychom mohli dodávat naše produkty do více prodejních míst.

Očekáváte také úspory v nákladech? Mám na mysli, jestli spojením dojde k propouštění některých zaměstnanců?
Ne to ne, část lidí v Česku i na Slovensku bude přeložena. Jde zhruba o třicet lidí, kteří budou integrování do distribučního oddělení Kofoly. Budou tedy pracovat pod Kofolou, ale i nadále spadat pod Rauch.

Jak velký podíl na trhu nealkoholických nápojů bude mít společně s Kofolou?
To je dobrá otázka, v tuto chvíli ji ale nedokážu zodpovědět. Bude ale poměrně velký.

Je důvodem spojení i to, že společně budete mít silnější vyjednávací pozici vůči obchodním řetězcům?
Nejenom to. Je jasné, že čím větší distributor, tím je i lepší pozice vůči obchodníkům. My však máme s obchodníky v zásadě dobré vztahy a hlavní důvodem pro nás byla opravdu velká a fungující distribuce s mnoha zaměstnanci v terénu. Rauch samotný by nemohl mít nikdy v Česku tolik lidí. S početným týmem Kofoly, ledničkami v prodejnách a značkami dvou rodinných firem na tom vyděláme.

Počítáte v dlouhodobém výhledu s podobnou spoluprácí i v dalších zemích, kde působíte? Mohl by Rauch pomoci Kofole proniknout na trh třeba v Rakousku nebo Itálii?
Speciálně v Rakousku by to určitě nebylo jednoduché. Je to velmi malý trh, máme jen pár obchodních řetězců, takže tam příliš šancí nevidím. Značka Kofola není v Rakousku moc známá a vstoupit na trh v takové situaci je opravdu velmi, velmi těžké. Než se nějaká značka etabluje, trvá to hodně dlouho. Působíme ale i v řadě jiných zemí, kde takovou šanci vidím, například v Maďarsku.

Rauch Fruchtsäfte

Rakouská společnost Rauch byla založena už v roce 1919 Franze Josefem Rauchem. Jürgen Rauch se do rodinné firmy zapoji v roce 1994, původně zakládal pobočku v Budapešti, o deset let později převzal vedení celé společnosti. V současnosti má Rauch pobočky v 13 zemích a roční obrat 806 milionů euro. Své značky Rauch, Happy Day, Yippy nebo Nativa vyváží do více než stovky zemí. 

A naopak, může spolupráce pomoci Rauch v Polsku, kde sice už působíte, Kofola tam má však velmi dobré postavení?
V Polsku máme dvě továrny, ale pouze na zpracování ovoce. Vyrábíme tam ovocný koncentrát, ale nápoje už nestáčíme. A prodáváme tam velmi málo. Teoreticky by nám tak Kofola mohla pomoci, v tuto chvíli však nic podobného nechystáme. Polsko je pro ovocné džusy velmi složitým trhem. Ceny jsou nízké a konkurence velmi tvrdá.

Ačkoliv spotřeba ovocných džusů v Česku podle posledních čísel roste, celkově se nealka pije stále méně. Dochází ke klesající spotřebě i na dalších trzích, kde působíte?
Podobný trend vidíme v celé Evropě a důvody jsou v zásadě tři. Tím prvním je špatné počasí v létě, což je případ letošního roku. Červenec a srpen byly velmi špatné, v Rakousku v podstatě žádné léto nebylo, což je na prodejích minerálních vod nebo ledových čajů velmi silně patrné. Druhým důvodem je celková ekonomická situace, lidé šetří a ovocné džusy nejsou zrovna levné. A třetím důvodem je rozšiřující se nabídka nealkoholických produktů. Vedle klasické minerálky a džusů si dnes můžete dát třeba energetický nápoj.

A co kohoutková voda, která producentům nealkoholických nápojů v Česku sebrala nemalou část trhu?
Kohoutková voda se pila vždy. Na druhou stranu to není všude, osobně si také v každé zemi netroufám pít z vodovodu.

Kde například?
V některých zemích východní Evropy mám o kvalitě pochybnosti, v Rumunsku nebo v Rusku. V Praze je nejspíš v pořádku.

V Česku se v posledních letech také uchytily domácí limonády, které si hostinští vyrábějí sami a konkurují tak velkým producentů. Děje se to i jinde ve světě?
Hodně restaurací si dělá třeba vlastní jablečný džus, ale nejedná se o masivní záležitost. Jde o poměrně malou část trhu.

Kolik procent prodejů Rauch směřuje do maloobchodu a kolik do gastronomie?
Důležitější je určitě maloobchod, na celkových prodejích se podílí z 85 procent. Pohostinství je ale neméně podstatným segmentem, třeba i proto, že je to pro značku velmi dobrá reklama. V restauraci dostanete lahvičku na stůl, ochutnáte, vidíte značku a příští den si třeba koupíte v supermarketu velké balení.

Rauch stále používá nejmenší 0,2 litrové lahvičky, které třeba Coca-Cola nedávno přestala dodávat. Nechystáte se také k podobnému kroku?
To ne, pro gastronomii je to velmi důležité a restauratéři je požadují. Používají se v mnoha zemích, každoročně se jich prodá mnoho milionů kusů a toto číslo pořád stoupá. Z celkového počtu prodaných balení dominují přirozeně ty větší, ale 0,2 litrové lahvičky činí určitě 10 až 15 procent z celkového množství a to není málo.

Nedávno jste sami vstoupili do gastronomického odvětví a ve Vídni otevřeli první prodejnu Rauch Juice Bar. Jaké s ní máte plány?
Máme už dva bary a očekáváme, že v tomto segmentu budeme dále růst. Podobně jako Kofola se síti Ugo nabízíme čerstvě lisované džusy, k tomu třeba kávu a sendviče. V současnosti připravujeme ve Vídni otevření už třetího baru.

Chystáte se tímto projektem i na trhy mimo Rakousko? Například do Česka, kdy byste konkurovali právě prodejnám Ugo od Kofoly?
Uvažujeme o tom, je to možné, ale nic konkrétního v tuto chvíli říct nemohu. Nejdříve bychom ale zřejmě zkoušeli jiné země než Česko.

Rauch spolupracuje také s Red Bullem, jak to přesně funguje?
Vyrábíme Red Bull ve dvou továrnách, je to ale samostatná část, která se týká pouze výroby. Distribuce a vše ostatní je zcela oddělené, určitě se tedy nestane, že bychom začali přes Kofolu distribuovat Red Bull v Česku. My ho jen vyrobíme, společnost Red Bull si pak zboží ve skladu vyzvedne a to směřuje do celého světa. Tak to funguje už patnáct let.

Autor:


Témata: Kofola, Krnov




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.