Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Král džusů Rauch: Trápí nás studené počasí i šetřiví zákazníci

  16:29
Kofola a rakouský výrobce džusů Rauch v pondělí oznámily začátek spolupráce. Výrobce nápojů z Krnova nově převezme distribuci rakouské firmy v Česku a na Slovensku. Dvě rodinné firmy se spojily v době, kdy spotřeba nealkoholických nápojů klesá a lidé ve stále větší míře dávají přednost vodě z kohoutku.

Majitel výrobce ovocných džusů Rauch Jürgen Rauch. | foto: foto: MAFRA MICHAL ŠULAMAFRA

Rakušan Jürgen Rauch vede už v páté generaci stejnojmennou firmu dodávající ovocné džusy, ledové čaje a kávy do více než stovky zemí světa. V Česku a na Slovensku se nyní spojil s majitelem Kofoly Janisem Samarasem (více čtěte zde). Podlé Raucha bude spojení dvou rodinných firem fungovat lépe než u nadnárodních koncernů.

Jaké přínosy má pro Rauch propojení distribuce a zásobování trhu skrze síť Kofoly?
V Česku zůstáváme i nadále zastoupení. Spolupráce má ale pro obě firmy výhody. Na jedné straně je tu silná značka Rauch, na druhé velmi dobrá distribuce Kofoly a spojení bude mít přínos pro obě firmy. Za Rauch tedy očekáváme, že bychom mohli dodávat naše produkty do více prodejních míst.

Očekáváte také úspory v nákladech? Mám na mysli, jestli spojením dojde k propouštění některých zaměstnanců?
Ne to ne, část lidí v Česku i na Slovensku bude přeložena. Jde zhruba o třicet lidí, kteří budou integrování do distribučního oddělení Kofoly. Budou tedy pracovat pod Kofolou, ale i nadále spadat pod Rauch.

Jak velký podíl na trhu nealkoholických nápojů bude mít společně s Kofolou?
To je dobrá otázka, v tuto chvíli ji ale nedokážu zodpovědět. Bude ale poměrně velký.

Je důvodem spojení i to, že společně budete mít silnější vyjednávací pozici vůči obchodním řetězcům?
Nejenom to. Je jasné, že čím větší distributor, tím je i lepší pozice vůči obchodníkům. My však máme s obchodníky v zásadě dobré vztahy a hlavní důvodem pro nás byla opravdu velká a fungující distribuce s mnoha zaměstnanci v terénu. Rauch samotný by nemohl mít nikdy v Česku tolik lidí. S početným týmem Kofoly, ledničkami v prodejnách a značkami dvou rodinných firem na tom vyděláme.

Počítáte v dlouhodobém výhledu s podobnou spoluprácí i v dalších zemích, kde působíte? Mohl by Rauch pomoci Kofole proniknout na trh třeba v Rakousku nebo Itálii?
Speciálně v Rakousku by to určitě nebylo jednoduché. Je to velmi malý trh, máme jen pár obchodních řetězců, takže tam příliš šancí nevidím. Značka Kofola není v Rakousku moc známá a vstoupit na trh v takové situaci je opravdu velmi, velmi těžké. Než se nějaká značka etabluje, trvá to hodně dlouho. Působíme ale i v řadě jiných zemí, kde takovou šanci vidím, například v Maďarsku.

Rauch Fruchtsäfte

Rakouská společnost Rauch byla založena už v roce 1919 Franze Josefem Rauchem. Jürgen Rauch se do rodinné firmy zapoji v roce 1994, původně zakládal pobočku v Budapešti, o deset let později převzal vedení celé společnosti. V současnosti má Rauch pobočky v 13 zemích a roční obrat 806 milionů euro. Své značky Rauch, Happy Day, Yippy nebo Nativa vyváží do více než stovky zemí. 

A naopak, může spolupráce pomoci Rauch v Polsku, kde sice už působíte, Kofola tam má však velmi dobré postavení?
V Polsku máme dvě továrny, ale pouze na zpracování ovoce. Vyrábíme tam ovocný koncentrát, ale nápoje už nestáčíme. A prodáváme tam velmi málo. Teoreticky by nám tak Kofola mohla pomoci, v tuto chvíli však nic podobného nechystáme. Polsko je pro ovocné džusy velmi složitým trhem. Ceny jsou nízké a konkurence velmi tvrdá.

Ačkoliv spotřeba ovocných džusů v Česku podle posledních čísel roste, celkově se nealka pije stále méně. Dochází ke klesající spotřebě i na dalších trzích, kde působíte?
Podobný trend vidíme v celé Evropě a důvody jsou v zásadě tři. Tím prvním je špatné počasí v létě, což je případ letošního roku. Červenec a srpen byly velmi špatné, v Rakousku v podstatě žádné léto nebylo, což je na prodejích minerálních vod nebo ledových čajů velmi silně patrné. Druhým důvodem je celková ekonomická situace, lidé šetří a ovocné džusy nejsou zrovna levné. A třetím důvodem je rozšiřující se nabídka nealkoholických produktů. Vedle klasické minerálky a džusů si dnes můžete dát třeba energetický nápoj.

A co kohoutková voda, která producentům nealkoholických nápojů v Česku sebrala nemalou část trhu?
Kohoutková voda se pila vždy. Na druhou stranu to není všude, osobně si také v každé zemi netroufám pít z vodovodu.

Kde například?
V některých zemích východní Evropy mám o kvalitě pochybnosti, v Rumunsku nebo v Rusku. V Praze je nejspíš v pořádku.

V Česku se v posledních letech také uchytily domácí limonády, které si hostinští vyrábějí sami a konkurují tak velkým producentů. Děje se to i jinde ve světě?
Hodně restaurací si dělá třeba vlastní jablečný džus, ale nejedná se o masivní záležitost. Jde o poměrně malou část trhu.

Kolik procent prodejů Rauch směřuje do maloobchodu a kolik do gastronomie?
Důležitější je určitě maloobchod, na celkových prodejích se podílí z 85 procent. Pohostinství je ale neméně podstatným segmentem, třeba i proto, že je to pro značku velmi dobrá reklama. V restauraci dostanete lahvičku na stůl, ochutnáte, vidíte značku a příští den si třeba koupíte v supermarketu velké balení.

Rauch stále používá nejmenší 0,2 litrové lahvičky, které třeba Coca-Cola nedávno přestala dodávat. Nechystáte se také k podobnému kroku?
To ne, pro gastronomii je to velmi důležité a restauratéři je požadují. Používají se v mnoha zemích, každoročně se jich prodá mnoho milionů kusů a toto číslo pořád stoupá. Z celkového počtu prodaných balení dominují přirozeně ty větší, ale 0,2 litrové lahvičky činí určitě 10 až 15 procent z celkového množství a to není málo.

Nedávno jste sami vstoupili do gastronomického odvětví a ve Vídni otevřeli první prodejnu Rauch Juice Bar. Jaké s ní máte plány?
Máme už dva bary a očekáváme, že v tomto segmentu budeme dále růst. Podobně jako Kofola se síti Ugo nabízíme čerstvě lisované džusy, k tomu třeba kávu a sendviče. V současnosti připravujeme ve Vídni otevření už třetího baru.

Chystáte se tímto projektem i na trhy mimo Rakousko? Například do Česka, kdy byste konkurovali právě prodejnám Ugo od Kofoly?
Uvažujeme o tom, je to možné, ale nic konkrétního v tuto chvíli říct nemohu. Nejdříve bychom ale zřejmě zkoušeli jiné země než Česko.

Rauch spolupracuje také s Red Bullem, jak to přesně funguje?
Vyrábíme Red Bull ve dvou továrnách, je to ale samostatná část, která se týká pouze výroby. Distribuce a vše ostatní je zcela oddělené, určitě se tedy nestane, že bychom začali přes Kofolu distribuovat Red Bull v Česku. My ho jen vyrobíme, společnost Red Bull si pak zboží ve skladu vyzvedne a to směřuje do celého světa. Tak to funguje už patnáct let.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

K moři vyrazí víc lidí než loni. Kvůli davům Češi hledají méně okoukaná místa

25. dubna 2024

Premium Na potravinách a jiném zboží nebo na návštěvách restaurací jsou Češi ochotní šetřit, ale na...

Peníze jsou v IT nebo farmacii. V účetnictví moc nevyděláte, ukázal průzkum

25. dubna 2024

Zaměstnanci sektoru IT i mají v poslední době i kvůli umělé inteligenci hledání práce těžší. Když...

Švédsko se připravuje na válku. Investuje nejen do energetické infrastruktury

24. dubna 2024

Švédsko se připravuje na možný válečný střet s Ruskem. V současné době se zaměřuje zejména na...

Na léto jsme připraveni. Letiště Heathrow čeká nejrušnější sezonu v historii

24. dubna 2024

Největší londýnské letiště očekává letos historicky nejrušnější letní prázdninovou sezonu. Počet...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...