Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vlaky z Břeclavi do Bohumína čeká změna. Po 140 letech pojedou vpravo

  4:04aktualizováno  10:12
Tuzemskou železnici čeká jedna z největších provozních změn v její historii, kterou pocítí výrazně i velké množství cestujících. Od 9. prosince letošního roku končí levostranný provoz na koridorové trati mezi Břeclaví a Bohumínem, která patří mezi hlavní železniční tepny v Česku. Vlaky budou, stejně jako v celé zemi, jezdit po pravé straně.

Už i v Bohumíně budou jezdit vlaky vpravo. Končí jedna železniční anomálie. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Dosud dochází ke zvláštní situaci, kdy například vlak z Prahy do Ostravy jede až k Přerovu po pravé straně a dál po levé. Vlaky jezdí po levé straně na trati z Břeclavi do Bohumína přezdívané Ferdinandka od roku 1872. Důvodem změny je sjednocení pravidel evropské železniční sítě.

Severní dráha

Trať mezi Rakouskem a Polskem je označována i jmény "Ferdinandka" nebo "druhý koridor". Úsek mezi Břeclaví a Přerovem byl dokončen v roce 1841, celá trať z Vídně do Krakova byla v provozu od roku 1856. Původně se jezdilo vpravo, ale od roku 1872 se jezdí po levé straně. Od léta přecházejí napravo vlaky z Vídně do Břeclavi, v prosinci dál do Bohumína.

"Například již v srpnu 2012 bude zaveden pravostranný provoz na návazné trati z Břeclavi do Vídně," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla. Podle něj nepřinese změna žádné investiční náklady. "Modernizace koridoru byla připravena na 'obouživelný' provoz," vysvětlil Halla. SŽDC bude platit prakticky jen výměnu informačních tabulí ukazujících směr jízdy ve stanicích. Velká změna nastane nejen pro strojvedoucí a další zaměstnance dráhy, ale také pro cestující.

Na většině stanic se jim změní nástupiště. Nastupovat a vystupovat z vlaku budou na opačné straně než dosud. A ve větších stanicích budou muset na stejný vlak chodit i na jiné nástupiště. Měnit se bude také hlášení a přelepení či vyměnění čeká i směrové cedule.

Změna nemá způsobit žádné problémy s bezpečností: zabezpečovací systémy jsou připraveny na provoz v obou směrech. Trať je dálkově řízena z Přerova. Správa železniční dopravní cesty i České dráhy kvůli změně chystají také velkou informační kampaň. "Budeme lidem dopředu vysvětlovat, že k této změně dochází a co to pro ně znamená," přiblížil Halla. Upozornění bude i v jízdním řádu.

Upozornění bude i na jízdenkách

Informovat o tom, že vlaky pojedou po jiné koleji, hodlají i České dráhy. "Od listopadu budeme na tuto skutečnost upozorňovat lidi při nákupu jízdenky na pokladně," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Proč se jezdilo vlevo? Záhada

Důvody, proč se levostranný provoz na některých tratích v minulosti zaváděl, jsou dosud neznámé. "Je to záhada železniční historie. Hlavní roli zřejmě hrála inspirace v zahraničí, vlevo se dodnes standardně jezdí například ve Švýcarsku nebo ve Francii. V českých zemích přitom od roku 1851 platil zákon, který nařizoval pravostranný provoz," říká historik Pavel Schreier. 

Po pravé koleji se proto původně několik let jezdilo i na trati z Břeclavi přes Přerov do Bohumína, v roce 1872 se tady však rozhodlo o převedení provozu doleva.

A nebyla to zdaleka poslední tuzemská trať, kde se takto netypicky jezdilo desítky let. "V živé paměti je levostranný provoz na trati mezi Chomutovem a Chebem, kde na posledním úseku skončil až v roce 2006. Už si jen pamětníci si ale vybaví, že vlevo se od roku 1905 až do konce 40. let jezdilo také z Prahy do Benešova," doplňuje další příklad historik Schreier.

Martin Vokáč, MF DNES 

Upozornění se má na jízdenky i tisknout. Jízda po levé straně je pozůstatkem ještě z dob Rakouska-Uherska, ve většině evropských zemí se nyní už jezdí vpravo. I proto jsou většinou lokomotivy konstruovány pro pravostranný provoz.

Ještě do roku 2009 se jezdilo vlevo i v úseku z Bohumína do Petrovic u Karviné. Už v létě skončí levostranný provoz i na rakouských tratích kolem Vídně, aby se mohlo na tamní nové hlavní nádraží najíždět jen pravostranně. Změna způsobí zřejmě malé komplikace jen v Ostravě, kde je nákladové nádraží hlavně na levé straně ve směru od Přerova, a nákladní vlaky tak budou muset projíždět křížem přes celou stanici.

V Česku zůstane ještě řada dalších železničních anomálií. Mezi ně patří především dvě různé napájecí soustavy na hlavních tratích, které se navíc liší od napětí v Rakousku a v Německu. V praxi tak řada lokomotiv může jezdit jen v části země.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie

25. dubna 2024  16:19

Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...