Autobusy jsou nízkopodlažní, 12 metrů dlouhé a jezdí na zemní plyn. "Naší specialitou bude zemní plyn. Protože v tomto oboru podnikáme i v naší hlavní činnosti, jsme zde hodně silní a umíme nabídnout velmi vysokou kvalitu za rozumné peníze. Patnáct let zkušeností s plynovými motory by mělo hovořit samo za sebe," říká generální ředitel společnosti Tedom Josef Jeleček.
Cesta od kogeneračních jednotek k autobusům byla poměrně jednoduchá. Když si v Tedomu všimli, že jablonecký Liaz, který pro Tedom dodával, má problémy, rozhodli se tuto továrnu koupit. Motory Liazu se tak přejmenovaly na Tedom.
Liaz ale nevyráběl jen pro Tedom, ale i pro Karosu. Poté, co Karosa přešla pod Renault, Liaz přišel o odbyt svých motorů. "Náš zájem byl, aby se náš motor vrátil do dopravních podniků, kde jsou na něj vybaveni, znají ho. To byl hlavní důvod pro zahájení výroby autobusů," vysvětluje Jeleček.
Šéf třebíčské firmy ale ani přes úspěch nechce zaspat na vavřínech a plánuje vyrábět i další typy autobusů.
"V horizontu dvou roků plánujeme facelift stávajícího vozidla a budeme chtít rozhodně vyjet s jiným typem vozu," prozradil šéf. "Zda bude první delší nebo kratší ještě nejsme rozhodnuti. Licenci máme však na 10,5 m, 15 m a opci na osmnáctimetrový kloubový vůz. Máme tedy z čeho vybírat," říká Jeleček.
Autobusy Tedomu zatím jezdí po Liberci. Josef Jeleček by ale rád rozšířil pole působnosti i na další podniky městské hromadné a příměstské dopravy.
Jeleček má odvážné ambice i v zahraničních aktivitách. "Tedom je tradiční celosvětově působící firma, a proto i pro autobusy vidíme hlavní trhy v zahraničí," říká šéf.
"Jsme však na začátku velmi dlouhé cesty a dobře víme, že každý, kdo chce pracovat v zahraničí, musí mít i odpovídající postavení v tuzemsku," dodává. Podle něj je totiž důležité před expanzí nasbírat dostatečné zkušenosti z domácího trhu.
"My ještě navíc uvádíme do provozu zcela nový produkt a musíme nutně sbírat i dlouhodobé provozní zkušenosti, a to je nejlepší doma, protože zpětná vazba je pro náš vývoj podstatná," vysvětluje strategii Tedomu Jeleček.
S hromadnou výrobou autobusů hodlá Tedom začít ještě letos. Investuje totiž do nového závodu, který vyroste na Třebíčsku.
Ročně tam plánují vyrobit asi tisíc autobusů a zaměstnat šest stovek lidí. "Na pozemku se již staví a do konce října by měla být hotova první etapa. Do konce roku bychom chtěli v Třebíči vyrobit deset autobusů," řekl Josef Jeleček v rozhovoru pro MF DNES.