Trekkingové kolo může být rychlé nebo pohodlné

- Sjet na horském kole kamenitou cestu je vzrušující, vyšlapat prudký sráz naplní jezdce uspokojením a proplést se lesem přes kořeny je zábavné.
Předtím a potom však obvykle následuje úmorná cesta po silnici a cyklistovi připadá, že široké pneumatiky se lepí k asfaltu, horské kolo je těžší, než bývalo, a veškerá radost z jízdy se dřinou vytrácí. Proto cyklisté začali kupovat trekkingová kola - hybridy,které si poradí s hladkým asfaltem i mírným terénem.

»Kdybychom se podívali na všechny cyklocomputery v republice, bylo by na nich devadesát procent najetých kilometrů po asfaltu,« odhaduje expert přes turistické vybavení Petr Ďoubalík. Jeho tvrzení nepřímo podporuje i zjištění z loňské ankety čtenářů MF DNES. Podle něho se do obtížného terénu někdy pustil pouze každý desátý cyklista. Není tedy divu, že loni nastal v cyklistických obchodech obrat a místo těžkých horských kol přišly na řadu lehčí a pohodlnější trekkingy. »Prodej trekkingových kol odhadujeme na přibližně třetinu naší produkce,« řekl před začátkem letošní cyklistické sezony marketingový manažer největší tuzemské cyklistické firm y Universe agency Karel Říha. V testu trekkingových kol za ceny okolo deseti tisíc korun (kterým obchodníci občas říkají krosové) se ukázalo, že tyto bicykly jsou kvalitněji seřízené než jejich drsnější protějšky z horských strání. S výjimkou nebezpečného favorita totiž na nich profesionálové, amatérští cyklisté ani technici jabloneckého Strojírenského zkušebního ústavu nenašli žádné závažné chyby. Zlepšila se i práce mechaniků při sestavování kol v prodejnách, a tak se zákazník oproti minulým letům nemusí obávat rovnou na kole odjet. Prokázaly to testy MF DNES v minulých čtyřech letech, které se týkaly horských a trekkingových kol střední kategorie. Smutná výjimka letošního testu Favorit Cross však potvrdila pravidlo a již při nákupu v pražském obchodě Bohemie sport nebylo kolo v pořádku. Prodavači zkazili vše,co mohli. Nechali povolená řídítka, nenafoukli kola, neseřídili brzdy ani přesmykač a vidlice v rámu byla úplně povolená. »Středové složení řídítek nešlo během testů vůbec utáhnout, a tak se favorit stal nebezpečným pro každého,« odsoudil ho člen zkušební komise jmenované MF DNES Petr Ďoubalík. Zatímco Favorit bylo jasně špatné a neseřízené kolo se starým silničním rámem, úlohu ošklivého káčátka hrál podle amatérských cyklistů Rock Machine Rambow . »Je nějaké divné,« zněla nejčastější výtka na nejdražší a nejlepšími součástkami vybavené kolo v testu. Nikdo o něm nemohl říci nic špatného, ale jezdci se na něm necítili příjemně. Úplně stejně hodnotili modely horských kol téže značky i cyklisté během testů v roce 1996 a 1998. Navíc ve všech třech případech bylo potřeba neustále seřizovat řazení. »S Rock Machine Rambow bych dělal frajera u rybníka,« uzavřel své hodnocení kola Pavel Sýkora. »Vypadá totiž jako drahé kolo a sada komponentů je o třídu výš než u konkurence.« Pět zbývajících kol rozdělily testovací jízdy na pohodlné bicykly pro krátké vyjížďky nebo výlety (Giant X-100 a Leader Fox Šumava) a sportovní kola pro razantní jízdu a dlouhé cyklistické túry (Author Classic, Amulet Sherpa a Fort Sirius). Právě posledně jmenovaný fort se nakonec stal vítězem testu. Podle jednotlivých kritérií vždy končil na druhém či třetím místě, ale celkově to byl výborný bicykl. Za celou dobu, kdy test probíhal, nebylo třeba sáhnout na jediný šroubek nebo něco seřizovat. »Nenápadné kolo, o kterém ani nevím, že na něm jedu,« uznale ohodnotil fort amatérský jezdec Lukáš Bludský. V edle univerzálního vítěze testu se mohl na krátké projížďky směle postavit i velmi pohodlný Leader Fox s řídítky zvanými vlaštovky. »Seděl jsem na něm vzpřímeně jako paní radová, a právě proto bych ho koupil své mamince,« popsal své pocity ještě během testovací jízdy Jan Hásek. »Na pomalou jízdu to bylo nejpohodlnější kolo, na nákup nebo do hospody ve vedlejší vesnici bylo ideální,« dodal o něco později Pavel Sýkora.

Protokol ze zkušebního ústavu ve formátu MS WORD naleznete zde.

Trekingové kolo není stavěné na extrémní sjezdy, doma je na lesních a polních cestách.