Trekkingové kolo střední třídy vyžaduje častý servis

Světem hýbou již hezkou řádku let sporty pro všechny nejsou příliš náročné, zato jsou zábavné a nevyžadují speciální trénink. Mezi ně patří i rekreační cyklistika. Vždyť co může být hezčího než projíždět krajinou na pohodlném kole. Tu slibují trekkingová kola, která již podruhé MF DNES otestovala. Ukázalo se, že kromě kvality se bicykly v cenách okolo deseti tisíc korun liší i pohodlím, jaké dokážou poskytnout. Pohodlnou a zároveň sportovní jízdu nabídl hlavně Gary Fisher Tiburon. Za nejvyšší cenu (11 590 korun) se na něm dá jezdit na nákup, připnout na něj turistické brašny nebo jen tak svižně brázdit lesní silničky.

Dobře dopadl i druhý americký zástupce v testu, Diamond Back Cresview (9990 Kč), zlevněný díky tomu, že šlo o loňský model. Těsně za první ligou skončily Mongoose Crossway 250, Author Horizon a Ravo Paramount, protože zákazník se u nich musí rozhodnout. "Chci pohodlí, nebo sportovní ježdění?" To první poskytuje ve vrchovaté míře Mongoose, protože má široké měkké odpružené sedlo a rám, který pochytá mnoho nárazů. Naopak Ravo a Author mají tvrdé rámy a sportovní vybavení, reagují na každý pohyb cyklisty. Zkušební jezdec Pavel Sýkora Ravo popisuje. "Nevypadá jako dravec, ale bicykl nepřišel k úhoně ani tehdy, když testující přepadávali přes řídítka při rychlých sjezdech." Author byl zase velmi příjemný na dlouhých trasách.

Tuzemská značka Rock Machine přichystala pro jezdce nemilé překvapení modelem Crossride 175. Zatímco v minulých letech bývala tato kola vybavena součástkami o třídu lepšími než konkurence, letošní bicykl i s odpruženou vidlicí spadl do průměru. Nejhůř dopadl další český zástupce v testu - Olpran. "Navrch huj a uvnitř fuj," vyjádřila se o Olpranu Scout testérka Zuzana Dvořáková. To už měl bicykl kvůli špatnému materiálu vyměněnou jednu kliku, utrženou zadní brzdu a z obou kol osmičky. Při jízdě se navíc vlnil rám. "Tak špatnému materiálu říkají strojaři bláto," neodpustil si zkušební jezdec Jan Hásek.

"Tato cenová kategorie kol vyžaduje velmi pečlivé a časté seřizování," komentuje zjištění testu sportovní konzultant testu Petr Ďoubalík. "Po sto padesáti ujetých kilometrech bez údržby se z většiny kol staly vyloženě nebezpečné záležitosti." To už bicykly totiž měly obroušené levné brzdy a rozladěné přehazovačky. "Průběžná údržba v této třídě kol vyžaduje zručného majitele nebo pravidelnou servisní prohlídku," míní královéhradecký opravář Zdeněk Bláha. Výměny kliky u testovaného Olpranu a středu u Rock Machine, které byly zaviněny špatným utažením v prodejně, zákazníky přijdou v servisu přibližně na tisíc korun.


Témata: Test iDNES.cz