Ve Spojených státech dokonce vychází žebříček společností podle toho, jak se chovají k matkám a otcům s dětmi.
Hodnocení vychází už 19 let v časopise Working Mother (Pracující matka) a počet firem, které se do soutěže přihlašují, stále roste.
Kdo se dostal do letošní desítky nejlepších, oznámil časopis na konci minulého týdne. Jsou v ní mezinárodní firmy, které působí také v ČR, jako například počítačová IBM, poradenská PriceWaterhouseCoopers, farmaceutická Eli Lilly nebo Johnson& Johnson.
Seznam toho, co jsou firmy ochotny dát svým zaměstnancům s dětmi, zní jako z jiného světa: kromě flexibilní pracovní doby dostávají někde i placené soukromé volno, výhody pro partnerské dvojice, rodinné a zdravotní volno, mateřské školy nebo pomoc i se staršími rodinnými příslušníky včetně donášky jídla.
Podle časopisu mají z těchto úliteb zisk nejen zaměstnanci, ale i sám zaměstnavatel. Společnosti podle něj pochopily, že spokojení lidé pracují lépe. "Podpůrné programy snižují absentérství a zvyšují výkonnost a loajalitu," uvedla Susan Lapinská, šéfredaktorka časopisu.
Pružná pracovní doba umožní mnohým matkám nebo otcům s dětmi dělit se o místo a pracovat na poloviční úvazek. "Toto bych určitě přivítala, ale zaměstnavatel mi to zamítl, a tak zůstávám s malou doma," říká třicetiletá Jana s roční dcerou.
Firmy jdou v péči ještě dále. Například IBM začal nabízet svým americkým zaměstnancům pomoc i s jejich starými rodiči a mediální společnost Discovery Communications, rovněž v první desítce, dokonce svým lidem proplácí soukromého trenéra. Některé mezinárodní společnosti mají podobné programy ve všech zemích.
Podobný žebříček v soutěži o firmu s rovnými příležitostmi bude mít letos poprvé i Česká republika.
Informace pro firmy jsou k dispozici na internetové feminismus.cz a uzávěrka je 30. září.