Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trestní oznámení za smlouvu s Kapsch? Dobrá otázka, říká ministr Ťok

  14:44aktualizováno  14:44
Na vůli firmy Kapsch předat státu dříve než na Silvestra 2016 potřebnou dokumentaci závisí osud výběrového řízení na tříletý provoz mýtných bran po roce 2016. „Chytáme kočku za ocas,“ říká ministr dopravy Dan Ťok za ANO ke smlouvě s Kapsch, kterou podepsal v roce 2006 exministr Milan Šimonovský z KDU-ČSL. Připustil i možnost trestního oznámení.

Ministr dopravy Dan Ťok (18. března 2015) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Smlouva s firmou Kapsch končí 31. 12. 2016 a je dost velký zádrhel v tom, že smlouva nijak nenutí firmu Kapsch, aby státu předala veškerou dokumentaci dříve, tedy aby vůbec mohl být nějaký tendr. Několik měsíců firmu Kapsch marně přesvědčujete, aby vám předala dokumentaci dříve, než na konci roku 2016. Jak ji k tomu chcete přimět?
Předně bych chtěl zopakovat jednu věc. Tato situace vznikla v roce 2006, kdy byli naši koaliční partneři, kteří mě mnohdy kritizují za postup ve věci mýta, u vlády (ministrem dopravy byl Milan Šimonovský z KDU-ČSL, který smlouvu s Kapschem podepsal, pozn. red.). A oni umožnili, aby ta smlouva neměla svůj konec a nebyla tam ustanovení, která nám pomůžou. My, abychom tuto věci urychlili, tak jsme si našli poradce, společnost Deloitte, a ti nám teď výrazně pomáhají v tom, abychom našli společnou řeč s firmou Kapsch.

Kapsch by tady měl zafungovat správně. Pokud nemá scénář, který byl napsaný v roce 2006 a 2007, jak budou držet stát v kleštích, tak by měl předvést, že je ochoten se s námi dohodnout a je připraven učinit kroky, abychom byli schopni vysoutěžit provozovatele stávajícího mýtného systému. S tím, že můžu dodat, že stejně má Kapsch asi největší šanci, protože ten systém postavil a provozuje.

Souhlasíte s tím, že to je v podstatě věc dobré vůle firmy Kapsch, jestli to udělá? A jakou máte variantu, jestliže to Kapsch neudělá?
Je to samozřejmě zejména záležitost dobré vůle, protože ta smlouva je k tomu nenutí. To je myslím zásadní pochybení té smlouvy, která byla podepsána v letech 2006 a 2007 a s tímto faktem se mělo v posledních pěti letech pracovat, aby se to napravilo. To se neudělalo a my trošku chytáme kočku za ocas. My samozřejmě budeme hledat a máme nějaké předpoklady, za jakých bychom mohli smlouvu uzavřít nebo prodloužit, nebo v ní pokračovat dále, protože je absolutní priorita ministerstva dopravy a já doufám, že i celé vlády, aby i po roce 2016 tento stát vybíral mýto. Představa, že nebudeme vybírat mýto, že nebudeme mít 10 miliard korun ročně, ale hlavně že se ČR stane tranzitem pro celou Evropu a budeme mít silnice plné aut, které budou jezdit bez poplatků, je pro mě nepřijatelná.

Tak jak je smlouva nastavena, tedy tak, že Kapsch je v jednostranně výhodné pozici, není to na to, aby se vláda nebo ministerstvo dopravy zabývala možností trestního oznámení? Není to věc, kterou by měla vyšetřovat policie, kdo způsobil, že smlouva byla podepsána tak výhodně pro firmu Kapsch?
To je velmi dobrá otázka. Já bych chtěl říci, že tu smlouvu podepsal pan ministr Šimonovský, ale chtěl bych připomenout, že ji schválila celá vláda. A i tuto otázku té odpovědnosti dnes řešíme a zabýváme se jí, ale než budeme hledat viníky toho, co se stalo v roce 2006, tak si myslím, že největší energii musíme věnovat tomu, abychom mohli po roce 2016 pokračovat.

Zeptal jste se vašich koaličních partnerů z KDU-ČSL, zda chtěli po panu Šimonovském vysvětlení toho, jak byla ta smlouva podepsána a proč byla tak podepsána?
Neptal. Tuto otázku jsem zatím nepoložil.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.