Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Mzdy letos porostou rychleji než ceny v obchodech, hlásí firmy

  • 41
Třetina firem se chystá letos zvyšovat mzdy rychleji, než porostou ceny v obchodech. Vyšším mzdám pomáhá i stabilní podnikatelské prostředí v tuzemsku. Zvyšuje se také počet firem, které svým zaměstnancům slibují benefity v podobě finančních prémií či „sick days“.

Do příštích Vánoc je sice ještě daleko, ale už teď se ukazuje, že v řadě rodin budou štědřejší.

Téměř třetina firem chce totiž letos svým zaměstnancům přidat o víc, než porostou ceny. Loni se chystalo zvýšit mzdy nad očekávanou inflaci 22 procent a o rok dříve dokonce pouze 15 procent tuzemských podniků. Plyne to z průzkumu mezi pětistovkou malých a středních firem, který pro MF DNES provedla ČSOB.

Polovina firem pak chce ponechat platy na stejné úrovni jako loni. Pozor si dávají hlavně ty nejmenší. Šéfové nechtějí další peníze rozdělovat plošně, ale přidávat spíše jen vybraným pracovníkům. Nejvýrazněji se tento trend projevuje u středně velkých firem, přilepšovat podle zásluh jen vybraným pracovníkům jich hodlá devět z deseti.

Kdo si vyšší peníze nevybojuje, nemusí dostat navíc nic. „Přichází příznivé období pro změnu zaměstnání nebo žádost o zvýšení platu. Řada lidí na přelomu roku bilancuje a vylepšení pracovní pozice by v tuto chvíli mohlo být jedním z hlavních témat českých domácností,“ říká Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemního bankovnictví ČSOB.

Zvyšovat mzdy budou hlavně malé podniky

U rovnoměrného zvyšování mezd všem zaměstnancům zůstávají zejména malé firmy. A pak největší tuzemské podniky, kde se o platy přetahují odbory s vedením v rámci kolektivního vyjednávání.

I jejich zaměstnancům by letos mělo zůstat v peněženkách víc. Konkrétní nárůst bude u řady z nich známý až po skončení vyjednávání. Už teď se však rýsuje, že například v Třineckých železárnách stoupnou platy o čtyři procenta, ČEZ přidá v průměru tři procenta a České dráhy 1,7 procenta.

A platy se budou zvyšovat i tam, kde se v posledních letech růstu mezd bránili. Například pardubická chemička Explosia přidává své pětistovce zaměstnanců přes pět procent. „Je to slušné navýšení, firmě se daří. Na trhu je nedostatek kvalifikovaných lidí, jediná motivace jsou mzdy,“ míní tamní odborářský předák Josef Hostinský.

Ostatně nové pracovníky bude letos shánět 30 procent firem. A opět platí, že zvyšovat počet zaměstnanců hodlají zejména středně velké firmy. A co je možná ještě příznivější, jen čtyři procenta firem uvažují o tom, že budou letos propouštět. Před dvěma roky zmiňovalo tuto možnost dvakrát víc podniků.

Zaměstnavatelé slibují dobrý kolektiv a benefity

A na co chtějí podnikatelé nové pracovníky lákat? Samotní zaměstnavatelé si myslí, že lidé k nim chtějí hlavně díky dobrému kolektivu a skvěle znějící značce. Až na třetím místě je prý rozhodující výše mzdy. Benefity podle nich nejsou rozhodující, přesto je svým zaměstnancům dává stále více podniků.

Tím nejčastějším benefitem, který nabízejí téměř dvě třetiny firem, jsou přitom prémie na léto či Vánoce. Následují stravenky, které poskytuje svým zaměstnancům 42 procent podniků, a příspěvky na důchodové spoření či životní pojištění. A zvyšuje se i počet firem, které nabízejí svým pracovníkům vymezený počet dní na placené volno v případě nemoci nad rámec dovolené (sick days).

„Ještě nedávno byly různé zaměstnanecké výhody a bonusy doménou velkých, zejména nadnárodních firem. V posledních dvou až třech letech se situace v Česku výrazně mění. Podle našich zkušeností nabízí různé benefity svým zaměstnancům již více než polovina malých a středních firem,“ potvrzuje rovněž šéfka pracovního portálu Profesia Zuzana Lincová.

Větší chuť přilepšit svým zaměstnancům i nabírat nové pracovníky plyne z obrovského optimismu, s nímž podnikatelé do budoucnosti hledí. Průzkum totiž také ukázal, že téměř polovina malých a středních podnikatelů hodlá letos investovat víc než loni. A přes pětinu z nich dokonce plánuje výrazné rozšíření svého podnikání.

„Výsledky také ukazují na aktuální stabilitu podnikatelského prostředí v Česku. Žádné velké daňové novelizace, celkem předvídatelný kurz koruny a rostoucí kupní síla domácností mají hlavní vliv na optimismus podnikatelů,“ uzavírá Manda.