Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Šunkové salámy klamou obsahem masa, kvalita kolísá i v rámci jedné firmy

  16:22aktualizováno  16:22
Pružný, soudržný a na skus šťavnatý. Tak má podle vyhlášky vypadat a chutnat šunkový salám. Zkoušky časopisu dTest odhalily, že obsahuje často méně masa než je deklarováno. Chuťově a vzhledově však naopak 15 vzorků relativně obstálo.

Test šunkových salámů | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Šunkový salám se prodává nejen u nás ale i v Německu a Rakousku. Podle vyhlášky by měl obsahovat alespoň 55 procent, přičemž se může vyrábět z hovězího, vepřového nebo obou zároveň.

Časopis dTest testoval 15 šunkových salámů a výsledky ukázaly, že nejproblematičtějším prvkem byl obsah masa. Laboratorní testy odhalily, že tři výrobky obsahovaly méně masa, než na obalu slibovaly. V dalších dvou se objevila nedeklarovaná drůbeží bílkovina.

„Největší rozdíl mezi změřenou a avizovanou hodnotou masa jsme zaznamenali u šunkového salámu značky Tesco Value od výrobce Kostelecké uzeniny a.s., který ho místo 70 procent obsahoval jen 54 procent,“ poznamenává šéfredaktorka dTestu Hana Hoffmanová a dodává: „Částečně dobrou zprávou alespoň je, že jsme při pátrání u žádného výrobku nenarazili na přidanou sóju či separát.“

Pouze jeden výrobce se přihlásil k použití hovězího masa. „Jedná se o Šunkový salám dle ČSN z roku 1977 od firmy Le&Co, který se stal také celkovým vítězem testu i díky více než 85 procentnímu podílu masa,“ říká Hoffmanová.

Jeden výrobce, rozdílná kvalita

Testy se také zaměřily na obsah tuků, solí i vybraných nebezpečných látek. Zkoušky neodhalily nic závadného. Pro výrobce také vcelku dobře dopadly senzorické testy. „Tři vzorky dostaly velmi dobré hodnocení, v nejhorším případě padlo hodnocení dostatečné,“ komentuje výsledky Hoffmannová. „Nejlepší známku získal Šunkový salám značky Albert Quality. Vykazoval všechny typické znaky a nebýt slanější chuti, nebyly by k němu žádné připomínky,“ dodává.

Nakonec dTest srovnával několik výrobků od českého výrobce Le&Co. Výsledek ukázal, že stojí nejen za celkovým vítězem, ale vyrábí také šunkové salámy pod značkami Albert Quality, Billa/Vocílka, Billa/Clever, Lidl/Pikok a Tesco.

Kvalita těchto produktů v testu kolísala. Umístily se na vyšších, středních i na nižších příčkách v hodnocení. Jak zdůrazňuje Hoffmanová, pro spotřebitele to tedy znamená, že při nákupu se nelze řídit pouze jménem výrobce. „Doporučujeme přistupovat k výrobkům individuálně a nespoléhat na jejich značku,“ uzavírá.

Šunkové salámy jsme testovali v září 2014:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
V Česku se poprvé vyskytl africký mor prasat. Do chovů zatím nepronikl

Na území Česka se vůbec poprvé objevil africký mor prasat. Před nebezpečnou nemocí veterináři v minulosti několikrát varovali, před třemi lety se mor vyskytl v...  celý článek

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Hlasování, kterým poslanci zásadně omezili registr smluv určený pro jejich...
Boj o státní registr smluv pokračuje, poslanci se snaží část utajit

Už za čtyři dny by se státní úřady a firmy neměly vykroutit z povinnosti zveřejňovat, za co utrácejí veřejné peníze a komu je posílají. Od 1. července začne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.