Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Trh elektroniky vře

  0:01aktualizováno  0:01
Žádní z obchodníků neprožívali končící rok 2003 tak dramaticky jako prodejci s elektronikou. Ceny některých spotřebičů rekordně propadly. Konkurence přituhuje. Bojuje se o rostoucí útraty, přičemž stále více lidí kupuje spotřebiče během běžných nákupů v hypermarketech.

"Poslední období je velmi hektické, konkurenční boj sílí," říká Bohuslav Komín z firmy HP Tronic.

Podle průzkumů nyní ke každému čtvrtému nákupu elektroniky zlákají Čechy hypermarkety. Třetinu trhu ovládají specializované řetězce, které elektroniku nabízejí na obřích plochách.

"Ty jsou častěji preferovány mladšími a lidmi s vyšším příjmem," říká analytik firmy Incoma Petr Voříšek. Malí prodejci stále drží největší podíl na trhu - asi 38 procent, ale v boji s velkými musí lépe promýšlet strategii. Spojují se do aliancí a pod společným jménem vedou reklamní boj.

"Nakupují společně ve velkém, a tak dosáhnou lepších cen. K tomu jsou dobře dostupní a mají kvalitní personál," dodává Voříšek.

Velký impulz cenové válce daly "slevové závody", které spustil britský Electroworld na sklonku loňska. "Už dávno nejde o nízké ceny, má je podobné s ostatními. Dokázal ale trh rozhýbat. Lidé začali elektroniku chápat víc jako zboží na chvíli a nakupují ji častěji," vysvětluje Komín.

Zlomový může být rok 2003 pro firmu Electrocity s řeckým majitelem Kotsovolos, která má v Česku 17 prodejen. Nyní těsně před Vánocemi, kdy se všichni prodejci snažili naplnit obchody zbožím, ty jeho připomínaly spíš dějiště posledního výprodeje.

Ve chvíli, kdy zastavil prodej přes internet, se většina lidí z oboru už začala ptát, zda to neznamená jeho úplný konec v Česku.

"Vypadá to, že už šlehají plameny z motorů, ale i s takovým strojem se dá ještě přistát," říká šéf Datartu Pavel Sláma o problémech konkurenta.

Majitele Electrocity částečně vlastní stejná firma jako Eletroworld, britský Dixons. Podle jeho místního šéfa Jiřího Řízka Londýn do boje firem nezasahuje. "Jsme odlišní a máme své vlastní strategie. Řešení musí najít přímý vlastník v Řecku." 

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obal kořenící směsi Kucharek je nápadně podobný obalu známější Podravky.
Podravka získá od polského plagiátu Kucharek 200 tisíc, rozhodl soud

Potravinářská společnost Podravka získala 200 tisíc korun jako zadostiučinění za nutnost domáhat se svých práv soudní cestou proti firmě Pěkný - Unimex z...  celý článek

Majitel značky Favorit Richard Galovič.
Favorit má nového investora. Získal 70 milionů na vstup do zahraničí

Společnost Favorit Czechoslovakia, která se od roku 2011 snaží oprášit slávu luxusních jízdních kol, získala nového investora. Společnost C2H internetového...  celý článek

(ilustrační snímek)
Tesco přestane ve Střední Evropě prodávat vejce z klecových chovů

Obchodní řetězec Tesco přestane do roku 2025 prodávat vejce z klecových chovů v zemích Střední Evropy. V Česku, Slovensku, Maďarsku a Polsku už bude řetězec...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.