Trh elektroniky vře

  • 5
Žádní z obchodníků neprožívali končící rok 2003 tak dramaticky jako prodejci s elektronikou. Ceny některých spotřebičů rekordně propadly. Konkurence přituhuje. Bojuje se o rostoucí útraty, přičemž stále více lidí kupuje spotřebiče během běžných nákupů v hypermarketech.

"Poslední období je velmi hektické, konkurenční boj sílí," říká Bohuslav Komín z firmy HP Tronic.

Podle průzkumů nyní ke každému čtvrtému nákupu elektroniky zlákají Čechy hypermarkety. Třetinu trhu ovládají specializované řetězce, které elektroniku nabízejí na obřích plochách.

"Ty jsou častěji preferovány mladšími a lidmi s vyšším příjmem," říká analytik firmy Incoma Petr Voříšek. Malí prodejci stále drží největší podíl na trhu - asi 38 procent, ale v boji s velkými musí lépe promýšlet strategii. Spojují se do aliancí a pod společným jménem vedou reklamní boj.

"Nakupují společně ve velkém, a tak dosáhnou lepších cen. K tomu jsou dobře dostupní a mají kvalitní personál," dodává Voříšek.

Velký impulz cenové válce daly "slevové závody", které spustil britský Electroworld na sklonku loňska. "Už dávno nejde o nízké ceny, má je podobné s ostatními. Dokázal ale trh rozhýbat. Lidé začali elektroniku chápat víc jako zboží na chvíli a nakupují ji častěji," vysvětluje Komín.

Zlomový může být rok 2003 pro firmu Electrocity s řeckým majitelem Kotsovolos, která má v Česku 17 prodejen. Nyní těsně před Vánocemi, kdy se všichni prodejci snažili naplnit obchody zbožím, ty jeho připomínaly spíš dějiště posledního výprodeje.

Ve chvíli, kdy zastavil prodej přes internet, se většina lidí z oboru už začala ptát, zda to neznamená jeho úplný konec v Česku.

"Vypadá to, že už šlehají plameny z motorů, ale i s takovým strojem se dá ještě přistát," říká šéf Datartu Pavel Sláma o problémech konkurenta.

Majitele Electrocity částečně vlastní stejná firma jako Eletroworld, britský Dixons. Podle jeho místního šéfa Jiřího Řízka Londýn do boje firem nezasahuje. "Jsme odlišní a máme své vlastní strategie. Řešení musí najít přímý vlastník v Řecku."