Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

TŘI DNY VE VLAKU: Honba za zásuvkami i noční dotaz na zoo

Sledujeme on-line   8:10aktualizováno  10:16
Tady? To fakt ne, odvětí pobaveně na můj dotaz průvodčí v rychlíku z Havlíčkova Brodu do Brna na můj zjevně naivní dotaz, zda je ve vlaku složeném z celkem obstojných vozů i nějaký vagón se zásuvkami.

Noční cestování napříč celou zemí. | foto: Jan Sůra, iDNES.cz

Uznávám, že nejsem zrovna běžný cestující: tři dny jsem v podstatě odkázán jen na externí baterii a zásuvky ve vlacích, abych mohl reportovat online. Jenže právě zásuvky jsou dost nedostatkové zboží. A to v době, kdy lidé vlakem jezdí nejen kvůli tomu, aby se mohli kochat pohledem z okna nebo si číst, ale také pracovat.

Ostatně, výrobci vlaků to dobře vědí: ve většině nových vagonů je už zásuvka samozřejmostí. Najdete ji, ale zatím jen v části vlaků. Naštěstí přibývá čím dál více souprav složených ze starých vozů, ke kterým je připojen ještě jeden modernizovaný i se zásuvkami. Takový je i ranní osobní vlak z Břeclavi do Hranic na Moravě, kde vznikl tento text.

Po prvním dnu mám na pomyslném tachometru přes tisíc kilometrů. Noční přesun, kterého jsem se vzhledem k pověsti nočních vlaků nejvíce obával, nakonec skončil bez sebemenších problémů. I když noční cestování nabízí i bizarní zážitky.

V povinně místenkovém vlaku EuroNight Praha – Košice, ve kterém jsem se vezl z Kolína do Ostravy, jsem nakonec skončil s pánem, jehož první dotaz byl na cestu do zoologické zahrady v Praze. Trošku mě to překvapilo, když právě jede z Prahy, ale s radostí jsem mu popsal spojení veřejnou dopravou z pražského nádraží. Zalehl a začal mluvit a něco předříkávat. O nějakých lovcích, o druhé světové válce, o Karlu Gottovi. Naštěstí celkem potichu, takže se mi podařilo i na pár desítek minut usnout.

Fotogalerie

Kupovat si lůžko nebo lehátko mi na relativně krátkou vzdálenost přišlo jako nesmysl, proto volím vozy k sezení. Jde o modernizované vozy, které koupily České dráhy od rakouských státních drah. Podle průvodčího jsou některé dny s problematičtějšími cestující, i proto jezdí ve vlaku ochranka. Dnes je ale klid. Záhadou mi jsou i ceny občerstvení. Zatímco včera mě plechovka piva z Prahy do Benešova stála 35 korun, na nočním vlaku bych čekal vyšší cenu. Naopak byla o deset korun levnější.

Cestou nabíráme přes půl hodiny zpoždění, důvodem je „překážka na trati“ u Ústí nad Orlicí. V Ostravě naštěstí mezinárodní vlak Varšava – Vídeň – Budapešť čeká, a tak mě čekají ještě necelé dvě hodiny v maďarském voze. Ve středu se zaměřím na vlaky především na Moravě.

Vlakem po Česku - kudy jel reportér iDNES.cz
 PříjezdOdjezdPočet kmTyp vlakuDoba jízdy v min
Liberec 6:3727Os54
Tanvald7:317:5217Os33
Železný Brod8:178:3524náhr. autobus48
Stará Paka9:239:3052Sp56
Chlumec nad Cidlinou10:2610:3027R21 (zpožděný)
Hradec Králové10:5111:0822Os23 (zpožděný)
Pardubice11:3811:22104Sc59 (zpožděný)
Praha hl.n.11:2213:33103R104
Tábor14:5715:1551Os64
Pelhřimov16:19   přesun bus
Humpolec 17:1325Os41
Havlíčkův Brod17:5418:03121R97
Brno19:4120:41193RJ114
Kolín22:3522:55294EN173
Středa
Ostrava1:482:13184R103
Břeclav3:564:3854Os50
Staré město u Uherského Hradiště5:285:337Os9
Kunovice5:425:4556Os87
Brumov - Bylnice7:128:1419Os27
Horní Lideč8:418:4537EC34
Valašské meziříčí9:199:2544Os55
Hulín10:20

  
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.