Tradiční český výrobce automobilů, dostupných i většině průměrných rodin, je jednou z firem, které výrazně prospěl. Zvýšila se kvalita aut, rok od roku stoupá počet vyrobených kusů a značka okřídleného šípu si vydobyla i mezinárodní respekt.
Během let do továren škodovky v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách přišlo mnoho nových lidí (okres Mladá Boleslav má jednu z nejnižších nezaměstnaností), do výroby se zapojily automatické linky a moderní technologie.
"Dnes vyvážíme 82 procent do bezmála sedmdesáti zemí světa," řekl šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek při slavnostním setkání vedení a zaměstnanců Škoda Auto u jubilejního vozu.
Německý koncern, který v bitvě o mladoboleslavskou perlu zvítězil nad francouzským Renaultem, přišel do Boleslavi v éře ještě předrevolučního favoritu. Ten měl - ač byl oproti svým předchůdcům Škoda 105 - 130 zcela revoluční - stále ještě pověst napříliš spolehlivého vozu z východního bloku.
Jak úspěšné byly jednotlivé modely | ||
Model | Výroba/prodej | Kusů |
Favorit |
prodáno |
475.003 |
Felicia (doprodává se) |
prodáno |
912.810 |
Octavia |
dosud vyrobeno |
545.734 |
Fabia (všechny verze) |
dosud vyrobeno |
268. 637 |
Kam se podělo plechové cvaknutí
"Jak to, že neslyšíme ten známý plechový zvuk?" ptali se návštěvníci zahraničních autosalonů koncem roku 1993 a stále znovu otevírali a hlavně zavírali dveře nového modelu Felicia, který byl v příštím roce uveden do sériové výroby.
Na feliciích už byla ruka zkušených konstruktérů "ze západu" znát. Přišly výkonnější a zároveň k přírodě šetrnější motory, lepší výbava a kvalitnější zpracování, takže dveře se zavíraly lehce a uvnitř auta nechrastil během jízdy každý druhý šroubek v palubní desce.
Felicia poprvé nabídla větší výběr motorů - nejdříve jen rozdílné výkony ze stejně velkého agregátu, později i větší a silnější pohonnou jednotku a motor na naftu. Zároveň si ale udržela poměrně přijatelnou cenu, kterou byla schopna čelit zahraniční konkurenci.
Protože felicie ještě favority nápadně připomínaly, pokládají mnozí za první skutečně originální výsledek spolupráce škodovky s volkswagenem model Octavia, který přišel na trh před pěti lety. Znovu znamenal zásadní změnu, posun o třídu výš do lépe vybavených a výkonnějších aut pro rodinné výlety i práci obchodních cestujících.
Co bude dál?
Felicii, které je ve skladech několik posledních kusů, už nahradila nová Fabia. Oproti Favoritu nabízí tři verze karoserie a několik kombinací motorů a výbavy. S tím souvisí také široké cenové rozpětí, sahající od 270 tisíc korun až přes půl milionu.
Na podzim pak má přijít na trh první vůz vyšší střední třídy se značkou Škoda, který bude konkurovat svému koncernovému bratrovi Volkswagen Passat nebo menším vozům audi. Jeho jméno zatím není známo, na autosalonu v Ženevě se představil jako Škoda Montreux.
Škoda Felicia, zatím nejoblíbenější auto za dobu spolupráce VW a Škody. |
Škoda Fabia kombi |
Škoda Fabia |
Koncept Škoda Montreux |
Škoda Fabia sedan |
Škoda Montreux - pohled do kabiny |
Škoda Montreux na autosalonu |
Už na podzim může vstoupit na trh největší škodovka v historii - její studie zatím nese název Škoda Montreux. |
Škoda Fabia sedan |
Jedním z typů nejstarší škodovácké řady byla i Felicia Fun - vozidlo pro volný čas. |
Mystery - jedna z posledních akčních verzí Felicie. |
Škoda praktická - Felicia Pick-up. |
Škoda praktická - pick-up se skříňovou nástavbou. |
Škoda Fabia |
Škoda Octavia Combi |
Řez luxusní Škodou Octavia Laurin&Klement. |
Sportovní verze Škoda Octavia RS. |
Zaměstnanci Škoda Auto slaví třímiliontý vůz. (20. června 2001) |
Třímiliontá škodovka od roku 1991, kdy do Mladé Boleslavi přišel koncern Volkswagen. (20. června 2001) |
Šéf škodovky Vratislav Kulhánek hovoří k zaměstnancům u třímilionté škodovky. (20. června 2001) |
Škodovkou s pořadovým číslem 3.000.000 byla Octavia Elegance, stříbrná metalíza, s motorem 1.8 Turbo o výkonu 110 kW. Objednal si ji zákazník v České republice. (20. června 2001) |