Jak uvedl Český statistický úřad, při porovnání s druhou čtvrtinou roku se pokles ve službách týkal všech oblastí podnikání s výjimkou zpracování dat a spojů. Nejvíce pak zasáhl - především kvůli velké vodě - pohostinství a ubytování.
V maloobchodě včetně prodeje motorových vozidel a pohonných hmot vzrostly tržby od července do září o 2,1 procenta. V samotném září pomohly obchodníkům dva pracovní dny oproti loňsku navíc, bez nich jejich příjmy stouply jen o 1,7 procenta.
Likvidace důsledků povodní se v září projevila v mimořádném, téměř čtyřicetiprocentním růstu tržeb prodejen s použitým zbožím a také ve výši tržeb maloobchodů s drogistickým, farmaceutickým a kosmetickým zbožím. O 27,4 procenta vzrostly tržby u opraven spotřebního zboží.
"Zářijové výsledky maloobchodu potvrdily očekávání, že povodně neodplaví nadlouho domácnostem chuť utrácet. Dynamika meziročního růstu tržeb maloobchodu ve třetím kvartálu sice oproti předchozím obdobím zpomalila, ale udržela se nad dvěma procenty. Navíc je pravděpodobné, že se některé nákupy odložené povodněmi pravděpodobně ještě zrealizují ve zbývajících měsících roku," míní Pavel Sobíšek z HVB Bank.
S tím souhlasí i David Marek z Patria Finance, který uvedl, že po okamžitém negativním dopadu povodní v srpnu, přišlo v září očekávané pozitivní oživení, protože lidé utráceli za nové věci.
"Lidé nakupovali především běžné spotřební zboží. Využívali také více opraven spotřebního zboží a prodejen použitého zboží. Naopak růst výdajů za zbytné, luxusní statky zpomalil," doplňuje Helena Horská z České spořitelny.
V příštích statistikách už podle analytiků zamíchá kartami nákup vánočních dárků případně dalších věcí, které například firmy odkládají až na konec roku. Přesto v celoročním srovnání zřejmě letos maloobchodníci dopadnou hůře než loni, jejich tržby stoupnou o tři až čtyři procenta.