Už v březnu se obchodníkům snížily tržby, ale jen o 0,4 procenta.
Pro většinu ekonomů jsou nové výsledky zklamáním. "Na české domácnosti doléhá reálný pokles mezd a obavy z dalšího ekonomického vývoje. Na tržbách v obchodech se to projevilo nečekaně silně," uvedl hlavní analytik Patria Finance David Marek.
Podle nejnovějších dat statistického úřadu se maloobchod propadl i v prodejích automobilů. V tomto segmentu klesly tržby meziročně o 6 procent a meziměsíčně o 3,8 procenta.
Na propadu maloobchodu o 4,1 procenta se přesto nejvíce podepsal pokračující, už dvanáctiměsíční pokles v tržbách za potraviny. V dubnu se tento propad ještě prohloubil.
"Vysoké ceny pohonných hmot donutily řidiče k omezení spotřeby. Tržby z prodeje benzinu a nafty meziročně reálně klesly o 7,1 procenta. Zhruba o stejné procento se zvýšily ceny pohonných hmot a tržby v běžných cenách tak prakticky stagnovaly," dodal Marek.
Naopak roste obliba nákupů přes internet a prostřednictvím zásilkové služby, zvýšily se prodeje počítačů a komunikačních zařízení, oblečení, léků a kosmetiky.
"Výsledky statistik nejsou ničím překvapivým, když tržby v maloobchodě de facto stagnují od začátku letošního roku. Nejistota na trhu práce, restriktivní fiskální opatření vlády a celkově napjatá situace ve společnosti se podepisuje na neochotě Čechů více utrácet. Stále větší skupina obyvatel se navíc dostává do situace, kdy si ani vyšší výdaje nemůže dovolit," uvedl k výsledkům analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.