Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První advent zvedl tržby obchodů o desítky procent, Češi utratí miliardy

  18:22aktualizováno  18:22
Tržby obchodníků se za první adventní víkend zvedly až o několik desítek procent. Češi nakupovali vánoční dárky, ale i sladkosti na Mikuláše a adventní ozdoby. Nejvíce se v obchodech prodává elektronika a drobné domácí spotřebiče. Před Vánocemi Češi utratí podle odhadů přes 21 miliard.

Vánoční trhy v Hradci Králové | foto: Martin Veselý, MAFRA

Podle mluvčí řetězce Albert Judity Urbánkové tržby v adventním období jsou asi o čtvrtinu vyšší, než je průměr roku. V porovnání s loňskem by pak měly být zhruba stejné. „Největší nápor zákazníků již tradičně očekáváme poslední adventní víkend. Spousta zákazníků si nechává nákupy dárků až na poslední chvíli. Z toho důvodu jsme také přizpůsobili pracovní dobu našich prodejen tak, aby si mohli nakoupit i lidé, kteří jsou v předvánočním čase velmi vytížení,“ uvedla.

Nárůst téměř 70 procent proti předchozímu víkendu zaznamenal internetový obchod Kasa.cz. „Nejlépe se prodávaly mobilní telefony a hračky. Velký nárůst je dán mimo jiné i tím, že se Kasa.cz zapojila do akce Black Friday a nabídla zákazníkům stovky položek s výraznými slevami až 83 procent,“ řekla ředitelka Kasy Andrea Čižmářová. K tomu měli zákazníci možnost při nákupech nad 300 Kč využít i dopravy zdarma. Akce platila až do sobotní půlnoci.

Černý pátek

Slevové šílenství začalo. V Česku se nakupovalo hlavně na internetu, v Americe se lidé přetahovali o zboží

Novodobá americká tradice se přenesla i do Británie. I takovéto obrázky se naskytnou, jakmile začne slevové šílenství. Zákazníci se perou o televizor ve slevě v obchodě Asda ve Wembley. Televizory jsou jedním z nejžádanějších artiklů.

V řetězci s elektronikou Euronics se nejvíce prodávaly televizory, které o víkendu spolu s počítači představovaly 80 procent obratu prodeje, třetí nejprodávanější kategorií jsou mobily. Ve srovnání s loňským začátkem adventu Euronics zaznamenal asi sedmiprocentní pokles, protože minulý rok lidé více nakupovali kvůli intervenci ČNB na oslabení české koruny. Kvůli akční nabídce letos vzrostl o 30 procent zájem o sušičky a velký zájem je i o videohry. „Počet návštěvníků na prodejnách je srovnatelný s loňskou návštěvností,“ doplnil tiskový mluvčí Euronicsu Bohuslav Komín.

Tržby i návštěvnost obchodních domů Ikea v porovnání s běžným víkendem vzrostly o několik procent. Rostoucí zájem o nábytek a bytové zařízení podle mluvčího Tomáše Kubíka potvrzuje i několikaprocentní meziroční růst. Češi v současnosti nejčastěji kupují potřeby pro stolování, židle, sedací soupravy a stoly. Zároveň první adventní víkend kupovali i svíčky, vánoční dekorace a ozdoby na výrobu adventních věnců a hračky a sladkosti.

Adventní rekord

Václav Trunec v Chotovicích u Litomyšle osvětlil stavení 32 tisíci žárovičkami

Pohádkově osvětlený dům v Chotovicích se každoročně při adventu stává cílem tisíců návštěvníků zblízka i zdaleka.

Blížící se Vánoce i chladné počasí se projevily na víkendovém nárůstu tržeb Slevomatu.cz zhruba o 15 procent. Na zvýšení se vedle internetového prodeje podílely i prodejny v pražských obchodních centrech Nový Smíchov a Chodov. „Největší zájem sledujeme stejně jako v předešlých týdnech o relaxační a wellness pobyty, kulturní a zážitkové akce či masáže. Pomohl k tomu neobvykle teplý podzim, takže lidé odložili tradiční nákupy spjaté se zimou,“ uvedla ředitelka Slevomatu Marie Chytilová.

Konec roku je pro obchodníky tradičně nejdůležitější období v roce. Jen v internetových obchodech Češi před letošním Štědrým dnem utratí podle odhadů rekordních 21,5 miliardy Kč, což je meziroční nárůst o 15 procent.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.