Například kvůli rostoucí popularitě rozevíracího mobilního přístroje, takzvaného véčka, už dnes není výrobce, který by ho nenabízel.
Češi sice ve světě platí za mobilní maniaky, ale v módních trendech zatím zaostávají. Zatímco v západní Evropě má v kapse či kabelce véčko už třetina majitelů mobilů, v Česku je to jen desetina. "I když i tento typ telefonu je na vzestupu. U nás je nejprodávanějším véčkem Motorola," mírní zaostalost českého trhu Jiří Hájek z T-Mobile.
Průměrný Čech si nový telefon koupí jednou za tři roky, Italům to netrvá více než rok. To se samozřejmě výrobcům mobilních telefonů líbí více. "Češi jsou konzervy. Aby byl telefon nadupaný funkcemi, na to dbají, ale trendy a móda je zatím příliš neoslovují," říká Karel Vacek z Kiboom Mobile, hlavního dodavatelem telefonů Samsung.
Největší devízou tohoto asijského výrobce jsou právě véčkové telefony. S véčkem nedávno vyrukoval Siemens, nějakou dobu ho nabízí i SonyEricsson. "Máme zkušenosti s véčkovými modely z asijských trhů, takže jsme s nimi logicky přišli i do Evropy. Kromě toho platí, že asijské trendy jsou určující a evropský trh je musí odrážet," říká šéf českého SonyEricssonu Robert Fleischhacker.
"Véčkové modely jsou pro zákazníky zajímavé hlavně tím, že při malé velikosti poskytují velký displej, až na výjimky barevný a s velkým rozlišením. Pro klasické modely zase mluví dobrá stabilní pozice tradičních značek Nokia a Siemens a spokojenost s jejich staršími typy," vysvětluje volbu telefonu Diana Dobálová z Eurotelu.
Z toho, že Češi zatím módní trendy, alespoň v mobilech, tolik neprožívají, těží právě Nokia. I když celosvětově hlásí nižší zájem a pokles prodeje, v Česku to neplatí. "Tady se nás půlroční pokles nedotkl. Navíc se situace i ve světě začíná obracet," říká Petr Hošek z české části Nokie.
Podle průzkumu prodejů si za letošní půlrok v tuzemsku Nokia drží stále zhruba poloviční podíl na prodejích. Druhý Siemens má zhruba polovinu toho, co Nokia, další SonyEricsson a Samsung se drží mezi osmi a deseti procenty.
Ani Nokia však nechce stát mimo trendy. "V druhé polovině roku uvedeme další véčko. I když jsme zpočátku váhali, zda naše první v Česku do prodejů vůbec zařadit, prodávalo se nad očekávání," říká Hošek. Za měsíc jich Nokia prodala tolik, kolik plánovala vyrobit za půl roku.
Tomu, že se véčka v Česku zřejmě více zabydlí, svědčí i to, že se propracují do vánočních nabídek operátorů. "Loni by si žádný operátor do hlavní kampaně véčko nezařadil, letos už tam budou," říká Vacek ze Samsungu.
Daleko důležitější je zatím pro Čechy barevný displej. To souvisí s rostoucím využíváním multimediálních služeb - posíláním obrázků, focením a natáčením krátkých videozáznamů přímo telefonem. "Poptávka po barevných displejích je natolik silná, že ze současné nabídky dvaceti telefonů jich patnáct má barevný displej," říká Petr Šindler z Oskara.