Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Tunel pod kanálem La Manche poprvé v historii vydělal

  12:40aktualizováno  12:40
Podmořský tunel pod kanálem La Manche je poprvé za čtrnáct let své existence v zisku. Loni vydělal asi milion eur. Společnosti Eurotunnel přitom loni hrozila likvidace, problémy ji provázejí od startu projektu v roce 1994.
Tunel pod La Manche, Eurotunnel - Tunel pod kanálem La Manche spojuje britský...

Tunel pod La Manche, Eurotunnel - Tunel pod kanálem La Manche spojuje britský Folkestone a francouzské Coquelles. | foto: Reuters

Poslední šancí Eurotunnelu byla restrukturalizace z loňského roku. Díky řadě úsporných opatření a snížení finančních nákladů se loni podařilo skomírající projekt vytáhnout z červených čísel, ve kterých se topil od samého počátku.

Jednorázový zisk z restrukturalizace se přitom do celkových výsledků nezapočítává. - více o záchranném plánu čtěte zde

Akcionáři vyměnili své téměř bezcenné akcie za podíly v nové společnosti Groupe Eurotunnel. To zachránilo firmu před krachem, akcionáři ale přišli o některé bonusy, jako bylo například neomezené volné cestování. Firma zveřejnila už i výsledky za první čtvrtletí letošního roku, které slibují další růst.

"Rok 2007 dokazuje, že se skupina Eurotunnel odpoutala od své minulosti," cituje BBC z tiskové zprávy společnosti.

Tunel zajišťuje železniční spojení mezi Francií a Velkou Británií. Vize takové spojky existovala více než dvě stě let, vážně se ale o ní začalo uvažovat v druhé polovině minulého století.

Náklady na velkolepý projekt se později ukázaly být podhodnocené a zároveň si tunel nenašel tolik zákazníků, kolik se předpokládalo. Dluh se loni vyšplhal až na hranici devíti miliard eur. - čtěte Tunel pod kanálem je na pokraji krachu, vlaky jezdí

. nápad z dob napoleona

Historie tunelu pod kanálem La Manche

Tunel mezi Francií a Británií tvoří ve skutečnosti tunely tři. Dva, které slouží pro železniční přepravu, mají průměr 7,6 metru a třetí, servisní, měří v průměru 4,8 metru. Tunel je dlouhý 50,5 kilometru, z toho 39 kilometrů vede pod mořskou hladinou. I když je tunel ojedinělým inženýrským dílem, není nejdelší na světě. Tím je tunel Seikan, který spojuje japonské ostrovy Honšú a Hokkaidó a měří 53,85 kilometru.

Myšlenka postavit tunel mezi Británií a kontinentem je stará přes dvě stě let. Už v roce 1802 navrhl Francouz Albert Mathieu Napoleonovi spojit Francii s Británií podmořským potrubím, v němž by jezdily kočáry. Desítky projektů ztroskotaly na technických problémech, ale i na obavách Britů ze ztráty ostrovní nezávislosti. Strach z "invaze tunelem" stál v roce 1882 za ukončením dvouleté výstavby.

Plány se tak dostaly na nějakou dobu k ledu a znovu ožily až v druhé polovině 20. století. Oficiálně projekt stvrdily vlády Francie a Británie v roce 1973. Stavební práce trvaly od prosince 1987 do února 1994.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Fotovoltaická elektrárna Solek Group v Chile.
Česká firma prodala elektrárnu v Chile, v zemi bude dále investovat

Česká firma Solek Group prodala v Chile solární elektrárnu Parque Solar Cuz Cuz chilskému fondu zaměřenému na investice do obnovitelných zdrojů energie, jehož...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Módní značky jdou do boje o chytré hodinky, Švýcaři zůstávají u klasiky

Obyčejné náramkové hodinky by v budoucnu mohly dopadnout jako tlačítkové telefony po nástupu smartphonů. Takový příměr se alespoň nabízí při pohledu na vývoj...  celý článek

Test softwarových úprav motoru 2,0 TDI prováděly evropské autokluby. Technici...
Dieselgate je novým rizikem pro německou ekonomiku, varuje ministerstvo

Emisní skandál s dieselovými motory je novým rizikem pro německou ekonomiku. Uvedlo to německé ministerstvo financí ve své pravidelné měsíční zprávě. Dalšími...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.