Turistů v Česku ubývá, kromě Japonců

  • 23
Na cestování se letos sice podepsala nejistá situace v mnoha regionech, ale Japonci na to nehledí. Zatímco turistů jiných národnostní ubývá, ze země vycházející slunce jich do Česka přijíždí stále více.

"Na podzim už mám nasmlouváno asi pět tisíc Japonců na měsíc a ještě jich přibude," říká šéf cestovní kanceláře Miki travel Tomio Okamura, který se na Asiaty specializuje.

Japonští turisté jsou vítáni. Za ubytování, jídlo a nákupy utratí ze všech nejvíce - přes tři tisíce korun za den.

To je téměř dvojnásobek toho, co si dopřejí Němci, kterých přijíždí nejvíce. K podobně ceněným, pokud jde o útraty, patří i Číňané. Těch však do Česka tolik nemíří, protože chybí mezivládní dohoda, jež by jim výjezdy umožnila.

Už loni tak jediní cizinci, jichž přijelo do Česka více než rok předtím, byli jen Japonci. Bylo jich sto tisíc a letos se tento počet ještě zvýší. Rakousko, které je s Českem srovnatelné, jich ročně přiláká dvakrát více, a na stejnou úroveň by měl jejich počet podle odhadů růst i v tuzemsku.

Panika vyvolaná válkou v Iráku a onemocněním SARS totiž pomalu opadá a Japonci patří k vyhlášeným cestovatelům.

Větší zájem z Asie potvrzují i hoteliéři. "Japonců k nám jezdí jednoznačně více než loni. Je to dáno i tím, že jsme se na ně po úbytku amerických klientů více zaměřili," říká šéf hotelu Intercontinental Pavel Hlinka.

Na atraktivitě japonského turisty ubírá, že tráví v Česku průměrně jen tři dny, proti třeba téměř sedmi dnům, po které se zde zdrží také utráciví Rusové. Ti se často usazují v oblíbených českých lázních.

Ne tak Japonci. "Trochu jim splývá mapa Evropy, takže vždycky jedou najednou do tří čtyř zemí, od Rakouska, Česka a Maďarska po Německo. Navíc jezdí vždy na osm dnů," popisuje Okamura.

Hlavní brzdou toho, aby se turisté zdrželi v Česku déle, je omezená možnost cestování mimo Prahu kvůli nedostatku infrastruktury a lepších hotelů v menších městech.

Třeba Japonci v hotelech s méně než čtyřmi hvězdičkami bydlet nechtějí. Problém najít vhodné ubytování mají i kvůli jiným požadavkům. "I manželé chtějí mít vždy oddělené postele, a to je často potíž. Evropským standardem jsou spojené postele. Navíc požadují vždy vanu, protože se rádi koupou," říká Okamura.

Rozmachu cestování však škodí i okrádající taxikáři využívající neznalosti, stejně jako číšníci či směnárny. Asiaté přitom utrácejí spíše ve městě za suvenýry nebo sklo než za služby v hotelu. "V tom jsou Američané lepší, jsou zvyklí dojít si na drink a popovídat si u baru," říká Hlinka z Intercontinentalu.

"Japonci jsou skromní a disciplinovaní, ale často utrácejí více než jiné národy. Jsou totiž ochotni zaplatit za kvalitu," dodává Jan Filip, šéf hotelu Holiday Inn. V něm však nejčastěji přebývají Britové a Němci, jichž postupně ubývá.

Stejně jako ostatních cizinců. Proto ani Japonci klesající příjmy z cestovního ruchu nezachrání. Loni Česko získalo 96 miliard korun, což je o dvacet miliard méně než před rokem. K menšímu propadu příjmů došlo i v prvním čtvrtletí. Za celý rok však odborníci čekají v porovnání s loňskem mírné zlepšení.

Brity láká do Prahy levné pivo a sex
Zapít svobodu a pořádně si před svatbou po všech stránkách užít. Kde? Přece v Praze.

"Jdi do toho! Jdi do toho!" řve parta rozjásaných a alkoholem povzbuzených Britů na svého kamaráda v centru Prahy. Prostitutka ho bere za ruku a táhne ho do postranní uličky. Jak zmizí, všichni propukají v hurónský řev.

Podobný obrázek je v posledních měsících v ulicích pražského Starého Města poměrně častý. Na nezřízené pitky spojené s lehkou zábavou míří do Česka čím dál více Britů. Zejména díky nim se hlavní město vyšplhalo v Evropě v tomto "oboru" na výsluní a během dvou let v něm předběhlo Amsterodam a Dublin, které byly dosud favority.

Party mladých Angličanů láká do Prahy hlavně dobré a levné pivo a nabídka sexuálních služeb. Laciné aerolinky pendlující mezi Prahou a Londýnem třikrát denně tento zájem jen umocnily.

Na balíčky nabízející Britům "základní vyžití" se přímo specializuje několik firem. Jejich internetové stránky lákající cizince do Prahy připomínající místy nejdrsnější obrázky z pornografických časopisů.

"S více než tisícem hospod a dvěma stovkami striptýzových barů nabízejících pintu piva za padesát pencí je toto město nebem na zemi," uvádí se na internetové stránce praguepissup.com.

Firma, kterou loni založilo několik Britů, nabízí například balíčky složené z putování po hospodách, výletu do pivovaru a nočního striptýzu v baru. To vše za 26 liber (1200 korun). K výběru je přitom na sto dívek, aby si každý mohl dopřát podle své chuti. Ročně tak společnost zorganizuje na 150 výletů asi pro dva tisíce turistů.

Čeští úředníci se cítí podobnou prezentací dotčeni. "Je to hodně nechutné," uvedla tisková atašé Zuzana Bluhová z české ambasády v Londýně pro The Times. "Navíc tím Britové získávají špatnou pověst, protože Češi mezi nimi nerozlišují," dodala.

Skupinky Britů nejsou v pražských ulicích k přehlédnutí, slyšet jsou zdaleka, ale bitky nevyhledávají. Na Václavském náměstí se potulují skupinky zkoušející kasina a striptýzové bary. Prostituce je sice ilegální, ale hodně klubů by v podstatě mohlo být označeno červenou lucerničkou.

Ne všechny podniky však vítají rozjařené party s nadšením, a některé dokonce nesou nápisy "No stag group" neboli "Nechceme žádné pánské jízdy". "Když sem přicházejí partičky a příliš pijí, působí problémy," uvedl barman z koktejl baru Bombay pro britský list Independent.

Oficiální stanovisko k těmto výletům čeští úředníci nedávají.
Přestože jsou kontroverzní, jde totiž o dobrý byznys. Jeden z patrolujících policistů celou situaci zhodnotil lakonicky, ale výstižně. "Češi sice pijí nejvíce piva na světě, ale je tu jeden rozdíl. Umějí to."