Díky nim zákazník dostane nejen padnoucí oblek, ale může si také vybrat látku, knoflíky nebo si do náprsenky nechat vyšít vlastní monogram.
Specialistou na jejich výrobu je Oděvní podnik neboli OP Prostějov, který za hranice ročně takto dodá 150 tisíc obleků; moderní stroje nezbytné na kusové úpravy střihů a konstrukcí vlastní také Vývoj, oděvní družstvo v Třešti.
Plnohodnotným protivníkem českých firem zůstala mimo východní Evropu jen slovinská textilka Mura.
"Základem obleku je přesné vzetí měr. Na to je potřeba zkušený krejčí. Ale pak už se o všechno postaráme,“ vysvětluje výhody průmyslové výroby měřenek Rostislav Dvořák, šéf a spolumajitel družstva Vývoj, které prodává módu také pod vlastní značkou Chairman style.
Míry po e-mailu
Míry putují od evropských partnerů do Třeště či Prostějova obvykle e-mailem a v továrnách jsou obratem zadány do počítačů spojených se střihacími stroji. Oblek by měl být u zákazníka do 14 dnů. Cena?
Podle použitého materiálu, nití a doplňků se pohybuje od deseti do padesáti tisíc korun. "Lidé si nejčastěji objednávají šaty kolem dvaceti tisíc korun,“ říká obchodní náměstek OP Prostějov Milivoj Žák.
Podle něj jsou měřenky v Česku teprve na začátku, protože na ně trh nebyl připraven. Za podstatně menším zájmem zákazníků oproti západní Evropě stojí údajně obava z ceny. Žák však obratem přiznává, že na takovou produkci dosud nedělali žádnou reklamu. Prostějov ročně prodá na československém trhu kolem šesti tisíc měřenek, což je pětadvacetkrát méně než za hranicemi.
"My jich pro Česko vyrábíme kolem jednoho tisíce, ale do tří let chci mít databázi velikostí alespoň deseti tisíc zákazníků,“ plánuje Dvořák.
O průmyslových měřenkách zatím vědí hlavně lidé, kteří se o módu zajímají, a pak také tuzemští byznysmeni. Na ty totiž firmy cíleně míří.
Prostějovský výrobce má takzvaný VIP tým krejčích, kteří za manažery jezdí přímo do práce. Šéfové ČEZ, ČSA nebo Siemensu tak mají patrně jednou za čas měřicí den, kdy porovnají své tělesné míry a objednají si nové obleky.
Není pro top manažery čtyřicet tisíc za oblek málo? "To si nemyslím, navíc jistě nosí i dražší značky,“ říká Žák. Paradoxně i dražší obleky mohou pocházet ze stejné, prostějovské dílny. Od podzimu by se tam totiž měla vrátit výroba pro Hugo Boss, momentálně jede testovací série pro značku Giorgio Armani.
Měřenková průmyslová výroba by se dala přirovnat k objednání nového auta. Základní parametry oděvu jsou dané, ale zákazník si přesně vybere svou velikost a "výbavu“. Naproti tomu zakázkové krejčovství šije bez jakýchkoli omezení.
Měřenková velmocPřesně padnoucí obleky nemusí pocházet jen z kusové zakázkové výroby. Česko v rámci Evropy dominuje v takzvané průmyslové výrobě měřenek. Zákazník si v obchodu může vybrat střih, podle potřeby zkombinovat velikosti, materiály, nitě i knoflíky. Personifikaci saka lze doplnit vlastním monogramem. Ceny jsou od deseti do přibližně padesáti tisíc korun. |