Tuzemský rum: pití, jemuž EU vzala jméno

  • 41
Dovedete si představit grog a vánoční cukroví bez tuzemského rumu? Naštěstí to ani není potřeba, jen byste se úderem Nového roku měli odnaučit zlatohnědé lihovině s typickou vůní tak říkat. Slovník českých kuchařek i štamgastů by správně měl obohatit nový název Tuzemák. Přeje si tak Evropská unie. Jenže co naplat, zvyk je železná košile a tuzemský rum zapustil v českých luzích a hájích hluboké kořeny.

Evropská pravidla přikazují, že označení rum náleží výhradně lihovině destilované z cukrové třtiny. Jenže vlastně ona - tedy především její cena - vedla před desetiletími k tomu, aby se tuzemský rum vyráběl z brambor.

Destilát dovážený hlavně z oblasti Karibiku byl už za Rakouska-Uherska tak nedostupný, že "zlaté české ručičky" a v tomto případě i jazýčky hledaly cestu k něčemu, co by vzácnou lihovinu alespoň připomínalo.

Volba padla na brambory a už u nich zůstalo. Dostupný alkohol si našel cestu nejen do hospod, ale i kuchyní. Bez rumu si nelze například představit tradiční pardubický perník a vlastně ani Pardubice - tamní likérka jej vyráběla už v dobách normalizace.

A zdaleka není jediná. Tuzemský rum vyrábějí desítky firem a jeho obliba jde tak daleko, že vznikají kluby fanoušků rumu, kteří se předhánějí v získávání co nejvyššího počtu originálních, často vzácných rumových etiket.

Cesta od rumu k tuzemáku vůbec nebyla jednoduchá. K počáteční nechuti rušit název, který přežil změnu politických režimů kvůli evropské integraci, se později přidal známkoprávní spor.

Značku Tuzemák si totiž zaregistrovala likérka Trul z Mikulovic už od roku 1997. Když přišla se svým požadavkem EU, chtěli nakonec toto označení všichni členové Unie výrobců lihovin.

Spor se nakonec podařilo urovnat a někteří výrobci rumu využívají loučení s destilátem i k marketingové kampani.

Plzeňská likérka Stock, do jejíhož portfolia patří Rum Božkov, se rozhodla při příležitosti konce 55leté výroby tradičního nápoje k výrobě takzvané rozlučkové edice.

"Doufáme, že se limitovaná edice stane i sběratelskou raritou," věří generální ředitel Stocku Martin Petrášek. Omezená série se bude stáčet do půllitrových lahví se zvláštními etiketami.

Rumu Božkov (od nového roku Božkov Tuzemák) patří pětina českého trhu s tímto destilátem. Loni se ho prodalo 4,8 milionu litrů.

A shodou okolností i v každé páté prodané lahvi "tvrdého" alkoholu je loučící se oblíbenec - tuzemský rum.

Etiketa omezené série "rozlučkového" Rumu Božkov.