"Časem bychom se rádi dostali na nějakých čtyřicet až padesát členů,“ uvedl pro MF DNES zvolený prezident CBI Radim Brož, který je jinak spolumajitelem firmy 4Ever.
Mezi zakládajícími členy je třeba také jeden z největších evropských výrobců cykloplášťů, královéhradecká Rubena, výrobce ráfků Remerx nebo společnost Pell’s. Celkem se v tuzemské cyklobranži točí zhruba pět miliard korun.
Evropští výrobci jízdních kol jsou již několik let chráněni antidumpingovými cly (dodatečné clo navyšující cenu výrobku, pozn. red.) na dovoz kol z Číny (clo 48,5 %) a z Vietnamu (34,5 %).
Asociace Česku pomůže v Bruselu
Zvýhodnění platí do ledna roku 2012, ale už letos v létě se bude na evropské půdě hrát o jeho prodloužení. A to je jeden z důvodů pro vznik CBI. "Pokud půjde evropská asociace výrobců vyjednávat do Evropské komise, určitě pomůže, že bude zastupovat také Česko. To je třeba o několik tisíc pracovníků více,“ vysvětluje Brož.
Zároveň však odmítá, že udržení antidumpingu je jediným důvodem založení CBI. "Chtěli bychom sjednotit roztříštěné síly jednotlivých firem na trhu a vytvářet lepší podmínky pro cyklisty,“ říká Brož.
Ne všichni podnikatelé na trhu jsou však z antidumpingových cel nadšeni. Česko se založením CBI v podstatě zařadilo mezi evropské země, které mají rozdělené asociace výrobců a dovozců jízdních kol. Podle dovozců totiž ochranářská cla kazí volný trh, protože uměle zvyšují ceny importovaných výrobků. U nás dovozce v poslední době spíše reprezentovala tradiční Asociace výrobců a dovozců kol (AVDK), mezi jejímiž členy dovozci převládají.
"Nejsem překvapen, že asociace CBI vznikla, a pokud to bude dobré pro celý obor, budeme postupovat společně,“ uvedl šéf AVDK Josef Přib, jenž v Česku jinak zastupuje zahraniční značku kol Giant.
Trh s jízdními koly se houpe
Zároveň však upozorňuje na to, že antidumpingová cla mohou trh kazit. "Je to dobrá věc, ale všichni musí hrát podle pravidel. Jakmile někdo zkusí antidumping obejít, získá na trhu obrovskou výhodu,“ dodává Přib s tím, že několik takových případů bylo v Evropské unii už odhaleno.
V Česku antidumpingová cla na Čínu a Vietnam začala platit vstupem země do EU a obor montáže i výroby podpořila. "Pokud se v Evropě nebude montovat, nebudou potřeba ani žádní zdejší výrobci dílů,“ upozorňuje Brož.
V Česku funguje například dcera obřího výrobce přehazovaček Shimano. Naopak nejvíce na extra-cla doplatili dovozci levných "supermarketových“ kol, jejichž import z Číny se vlastně zastavil. Museli se přeorientovat na dražší cyklistickou velmoc, Tchaj-wan.
Při celkovém hodnocení loňského krizového roku jsou jednotlivé společnosti opatrné. Chybějí totiž přesné statistiky, což by nová asociace CBI také chtěla změnit.
"Loňský rok kupodivu nedopadl tak špatně, jak by se kvůli krizi mohlo zdát,“ hodnotí Petr Kohoutek, šéf Asociace specializovaných prodejců kol (ASPK). Podle jeho údajů se prodalo zhruba 380 tisíc kol, o něco více než v roce 2008. Kohoutek si to vysvětluje tím, že si lidé možná místo zahraniční dovolené zvolili tuzemskou a k ní koupili kolo.
Výrobci a dovozci si už tak jistí nejsou a nikdo pořádně neví, kolik neprodaných kol se skrývá ve skladech. Letos obor dostal ránu kvůli deštivému květnu.