Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Tvrdík bude rozhodovat o miliardách

  0:01aktualizováno  0:01
Bývalý ministr obrany Jaroslav Tvrdík, který po prvním neúspěchu při prosazování strategie rozvoje armády na své snahy rezignoval, nastupuje do ČSA. Přichází ve chvíli, kdy firma stojí před podobně strategickým rozhodováním o miliardových nákupech nových letadel.

Bývalý ministr obrany Jaroslav Tvrdík, který po prvním neúspěchu při prosazování strategie rozvoje armády na své snahy rezignoval, nastupuje do ČSA. Přichází ve chvíli, kdy firma stojí před podobně strategickým rozhodováním o miliardových nákupech nových letadel.

Flotilu jedenatřiceti strojů, s nimiž ČSA létá, čeká omlazení. První nová letadla podle rozhodnutí ještě původního vedení společnosti v čele s Miroslavem Kůlou měla firma přitom nakupovat již příští rok.

Návrh Kůlova týmu, který těsně před jeho sesazením odmítla dozorčí rada, počítá s rozšířením flotily letadel ČSA do roku 2015 ze zhruba třiceti až na padesát.

V řeči čísel, kdy jeden stroj stojí průměrně okolo půldruhé miliardy korun, jde o kontrakt ve výši 75miliard korun. I když sociální demokrat Tvrdík může strategii změnit, státními úředníky kontrolovaná dozorčí rada počítá s tím, že flotila ČSA se bude obnovovat.

O dodávky letadel se povede tvrdý konkurenční boj. Ten podle několika zdrojů stojí i za výměnou vedení firmy.

Stát nákup zatím neposvětil
Člen dozorčí rady ČSA a pražský primátor Pavel Bém, který hlasoval pro Kůlovo sesazení z funkce, tvrdí, že plán na obnovu leteckého parku dozorčí rada odmítla nikoli proto, že by s ním v zásadě nesouhlasila, ale proto, že byl příliš povrchní.

"U takového giganta, jako jsou ČSA, bych u návrhu střednědobého plánu předpokládal sofistikovanější materiál, který by byl opřen o reálné možnosti. Od nového vedení se očekává, že přijde s novým strategickým návrhem, protože jde o miliardové položky," sdělil Bém.

Zástupci hlavních státních akcionářů - České konsolidační agentury a Fondu národního majetku - se včera k věci nevyjádřili. "Nové vedení musí do listopadu vypracovat a předložit dozorčí radě analýzu společnosti a možného rozvoje. Součástí bude i rozvoj letadlového parku Českých aerolinií," doplnil mluvčí ČSA Dan Plovajko.

Obměna letadel po dvanácti letech není nic neobvyklého. "Dělá se to tak standardně. Na deset až dvanáct let je nasmlouvaný leasing letadel a po této době zároveň rostou náklady na údržbu takových letadel. Prostě je nutné je vyměnit," říká exprezident ČSA Miroslav Kůla.

České aerolinie už vlastní sedm letadel a v polovině příštího roku splatí dalších pět, která tím přejdou do jejich vlastnictví. Část z nich pak mohou prodat, jak s tím počítal i strategický plán odvolaného vedení firmy. Část letadel může společnost využít pro charterové lety například pro cestovní kanceláře.

Airbus, nebo boeing?
Nejdůležitějším rozhodnutím nového vedení bude zvolit typ letadla. Tvrdík ještě jako ministr obrany prosazoval pro armádu nákup stíhaček Gripen. Výrobce gripenů je zároveň součástí konsorcia, které vyrábí civilní letadla Airbus. Ty mají ČSA zatím tři.

Jádro flotily ČSA doposud tvoří boeingy. Podle kritiků odvolaného vedení jsou však pro ČSA nevhodné a zastaralé. Boeing je v tuzemsku akcionářem Aera Vodochody, které Tvrdík několikrát kritizoval.

Boeing Aeru totiž ani po sedmi letech nesehnal nová odbytiště. Rozhodnutí nakoupit boeingy vysvětlují bývalí šéfové ČSA Kůla i jeho předchůdce Antonín Jakubše stejně. Aerolinie potřebovaly stroj na střední tratě o kapacitě okolo 110 míst. Nabízela se letadla od Boeingu a McDonnell Douglas. Ten však zkrachoval a Airbus tehdy letadlo požadované velikosti nedělal.

"I později, když jsme přemýšleli, zda nepřejít k Airbusu, nebo koupit modernější boeingy, všechny ekonomické analýzy vycházely jednoznačně pro nákup stejné řady," říká Kůla.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách
KOMENTÁŘ: Ekonomika je jako strom, do nebe však neroste

Vzestup české ekonomiky je nečekaně vysoký, ale je v tom růstu dost skromnosti, vytrvalosti a poctivosti? Není to jen vzplanutí nad tím, jak stát rozdává...  celý článek

Hotel Marriott v pražské ulici V Celnici loni změnil majitele. Nový vlastník za...
Pražské hotely vydělávají stále víc, přitahují bohaté kupce z Asie

Hotelům ve střední a východní Evropě se daří čím dál tím lépe. Všimli si toho i bohatí investoři z Asie, kteří je v posledních letech začali skupovat. Jen v...  celý článek

Tankování (ilustrační foto)
Benzin a nafta mírně zlevnily, natural stojí přes 30 korun ve třech krajích

Ceny pohonných hmot mírně zlevnily. Benzin Natural 95 za uplynulý týden zlevnil v průměru o haléř na 29,65 koruny za litr a nafta o dva haléře na 28,54 koruny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.