Tvrdík bude rozhodovat o miliardách

  • 80
Bývalý ministr obrany Jaroslav Tvrdík, který po prvním neúspěchu při prosazování strategie rozvoje armády na své snahy rezignoval, nastupuje do ČSA. Přichází ve chvíli, kdy firma stojí před podobně strategickým rozhodováním o miliardových nákupech nových letadel.

Bývalý ministr obrany Jaroslav Tvrdík, který po prvním neúspěchu při prosazování strategie rozvoje armády na své snahy rezignoval, nastupuje do ČSA. Přichází ve chvíli, kdy firma stojí před podobně strategickým rozhodováním o miliardových nákupech nových letadel.

Flotilu jedenatřiceti strojů, s nimiž ČSA létá, čeká omlazení. První nová letadla podle rozhodnutí ještě původního vedení společnosti v čele s Miroslavem Kůlou měla firma přitom nakupovat již příští rok.

Návrh Kůlova týmu, který těsně před jeho sesazením odmítla dozorčí rada, počítá s rozšířením flotily letadel ČSA do roku 2015 ze zhruba třiceti až na padesát.

V řeči čísel, kdy jeden stroj stojí průměrně okolo půldruhé miliardy korun, jde o kontrakt ve výši 75miliard korun. I když sociální demokrat Tvrdík může strategii změnit, státními úředníky kontrolovaná dozorčí rada počítá s tím, že flotila ČSA se bude obnovovat.

O dodávky letadel se povede tvrdý konkurenční boj. Ten podle několika zdrojů stojí i za výměnou vedení firmy.

Stát nákup zatím neposvětil
Člen dozorčí rady ČSA a pražský primátor Pavel Bém, který hlasoval pro Kůlovo sesazení z funkce, tvrdí, že plán na obnovu leteckého parku dozorčí rada odmítla nikoli proto, že by s ním v zásadě nesouhlasila, ale proto, že byl příliš povrchní.

"U takového giganta, jako jsou ČSA, bych u návrhu střednědobého plánu předpokládal sofistikovanější materiál, který by byl opřen o reálné možnosti. Od nového vedení se očekává, že přijde s novým strategickým návrhem, protože jde o miliardové položky," sdělil Bém.

Zástupci hlavních státních akcionářů - České konsolidační agentury a Fondu národního majetku - se včera k věci nevyjádřili. "Nové vedení musí do listopadu vypracovat a předložit dozorčí radě analýzu společnosti a možného rozvoje. Součástí bude i rozvoj letadlového parku Českých aerolinií," doplnil mluvčí ČSA Dan Plovajko.

Obměna letadel po dvanácti letech není nic neobvyklého. "Dělá se to tak standardně. Na deset až dvanáct let je nasmlouvaný leasing letadel a po této době zároveň rostou náklady na údržbu takových letadel. Prostě je nutné je vyměnit," říká exprezident ČSA Miroslav Kůla.

České aerolinie už vlastní sedm letadel a v polovině příštího roku splatí dalších pět, která tím přejdou do jejich vlastnictví. Část z nich pak mohou prodat, jak s tím počítal i strategický plán odvolaného vedení firmy. Část letadel může společnost využít pro charterové lety například pro cestovní kanceláře.

Airbus, nebo boeing?
Nejdůležitějším rozhodnutím nového vedení bude zvolit typ letadla. Tvrdík ještě jako ministr obrany prosazoval pro armádu nákup stíhaček Gripen. Výrobce gripenů je zároveň součástí konsorcia, které vyrábí civilní letadla Airbus. Ty mají ČSA zatím tři.

Jádro flotily ČSA doposud tvoří boeingy. Podle kritiků odvolaného vedení jsou však pro ČSA nevhodné a zastaralé. Boeing je v tuzemsku akcionářem Aera Vodochody, které Tvrdík několikrát kritizoval.

Boeing Aeru totiž ani po sedmi letech nesehnal nová odbytiště. Rozhodnutí nakoupit boeingy vysvětlují bývalí šéfové ČSA Kůla i jeho předchůdce Antonín Jakubše stejně. Aerolinie potřebovaly stroj na střední tratě o kapacitě okolo 110 míst. Nabízela se letadla od Boeingu a McDonnell Douglas. Ten však zkrachoval a Airbus tehdy letadlo požadované velikosti nedělal.

"I později, když jsme přemýšleli, zda nepřejít k Airbusu, nebo koupit modernější boeingy, všechny ekonomické analýzy vycházely jednoznačně pro nákup stejné řady," říká Kůla.