Hlavní body Tvrdíkova plánu, jak zachránit ČSA, zahrnují: uhradit ze zisků následujících tří let ztrátu z minulých let ve výši 1,2 miliardy korun, expandovat na východní trhy a využít možnosti létat po vstupu do EU ve všech členských zemích, koupit letadla na rozvoj flotily, snížit náklady, vrátit se na trh s charterovou (nepravidelnou) dopravou a mít vlastní levné aerolinie.
Nic, co by nebylo ve strategii odvolaného vedení společnosti. Ztrátu jsou ČSA schopny uhradit okamžitě. Připraví se tím však o volné peníze, a hlavně o výrazný daňový polštář, který jim díky účetní ztrátě umožňuje šetřit na odvodech.
O expanzi na východní trhy a létání v rámci EU mluvil už před lety tehdejší prezident ČSA Antonín Jakubše. Navíc se linky nerozšiřují po deseti najednou. "Nad každou je nutné přemýšlet a počítat, zda se vyplatí," vzpomíná exprezident Miroslav Kůla.
Totéž platí u letadel. Kolik a jaká letadla ČSA za Tvrdíka nakoupí, zatím nikdo nechce říci. ČSA však budou mít v létě už dvanáct vlastních splacených letadel: oba airbusy, pět vrtulových ATR a pět boeingů. Dosud dokupovaly letadla jen ve chvíli, kdy měly jistotu, že pro ně bude využití.
Strategie firmy má přitom kopírovat délku splácení letadel, což by v případě ČSA znamenalo mít vizi minimálně do roku 2012. Podle zdroje ČTK měly ČSA loni vykázat zisk 150 milionů korun.
Ještě ve třetím čtvrtletí měly zisk zhruba tři čtvrtě miliardy korun. Podle lidí z oboru se takový propad příjmů nekonal ani po tragických leteckých atentátech v USA. Výsledek hospodaření proto zřejmě sníží tvorba rezerv. Letos a v dalších dvou letech mají ČSA podle nového plánu stoupat i tržby.
Toho lze kromě růstu výkonů dosáhnout různě - prodejem vlastních letadel a části firmy, například cateringu, nebo rozpuštěním letos schovaných rezerv.