Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Tvrdíka mají dostat do ČSA piloti

  0:01aktualizováno  0:01
Jaroslav Tvrdík má velkou šanci stát se šéfem Českých aerolinií. Bylo by to poprvé, kdy by bývalý ministr získal tak vysoké místo ve státní firmě. Jak se politikům podaří pro něj takový post zajistit? Pomoci mají kromě Fondu národního majetku a konsolidační agentury také odbory pilotů a mechaniků.

Právě jejich zástupci mají navrhnout odvolání současného vedení aerolinií včetně šéfa  Miroslava Kůly. Piloti dokonce slibují, že až se změní vedení firmy, ustoupí ze svých  vysokých požadavků na nárůst mezd.

Sami odboráři nemluví o tom, že by chtěli v čele aerolinií právě exministra obrany, který proslul opakovanou demisí. Pro piloty a mechaniky je prý nejdůležitější, aby odešlo staré vedení.

Tento jejich postoj nahrává těm politikům, kteří hledají místo pro Tvrdíka. Podle
důvěryhodného zdroje už o novém angažmá pro bývalého vojáka jednali takzvaní ekonomičtí  experti vládní koalice.

Odborníci však pochybují o tom, zda má Jaroslav Tvrdík schopnosti odpovídající takové funkci.  Jeho zastánci nepochybují. Jeden z mužů, který se hledání angažmá pro bývalého ministra účastní, říká: "Lidí řídil docela dost. Teď musí ukázat, že na to má, jinak se zahrabe."

Na odchod šéfa aerolinií tlačí odbory  
Dosadit do čela Českých aerolinií do této chvíle neumístitelného exministra obrany Jaroslava Tvrdíka mají odbory pilotů a mechaniků firmy. Především piloti se nedokázali od března letošního roku dohodnout se současným vedením ČSA na nové kolektivní smlouvě. "Naše představy se liší diametrálně," říká prezident ČSA
Miroslav Kůla.

Právě jej má Tvrdík nahradit. Scénář je jednoduchý. Zástupci zaměstnanců v dozorčí radě mají buď příští týden, nebo  začátkem září navrhnout řešení krize a odstoupení vedení. K tomu je nutno získat podporu osmi hlasů z dvanácti.

Komentář Jana Macháčka čtěte zde

Zástupci státu mají sedm hlasů, ale s hlasem z ministerstva dopravy počítat nemohou. To už zablokovalo nástup Tvrdíka do čela České správy letišť. K prosazení plánu státu tak stačí dva lidé, kteří v dozorčí radě reprezentují zaměstnance.

Odborové sdružení českých pilotů tento scénář nepotvrdilo, ale ani nevyvrátilo. "S přístupem současného vedení nejsme spokojeni. ČSA potřebuje restrukturalizaci, zeštíhlení a zprůhlednění financování," říká David Reimer z odborového sdružení pilotů CZ ALPA.

Možný nástup Tvrdíka do čela ČSA odmítli piloti komentovat s tím, že jim to nepřísluší. Na Kůlu už politici útočili několikrát. "Už dlouhodobě se ho snaží vyhnat různé skupiny," potvrzuje vysoce postavený zdroj blízký ministrovi zahraničí. Sám Kůla říká, že nemá co komentovat. "Je to záležitost akcionářů, tedy státu. Za dobu, co jsem ve funkci, jsem si na to už musel zvyknout," říká Kůla.

K jeho odvolání přitom není zásadní důvod. ČSA si i v době, kdy letecká doprava trpí krizí po leteckých útocích na USA, udržela nárůst cestujících, na rozdíl od konkurence nakupovala další letadla a počítá s tím, že letošní rok bude zisk tvořit řádově stovky milionů korun.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Skupina 19 senátorů podává ústavní stížnost, v níž se domáhají zrušení části...
Devatenáct senátorů zkouší ústavní stížností zrušit část daňového řádu

Skupina devatenácti senátorů se obrací na Ústavní soud v souvislosti se zákonem o kontrolním hlášení DPH. Domáhá se zrušení části daňového řádu. Jedná se podle...  celý článek

(Ilustrační foto;)
Češi spotřebují víc elektrické energie. Produkci táhne uhlí

Češi v letošním prvním pololetí spotřebovali 31 terawatthodin (TWh) elektřiny, proti stejnému období loni o 3,2 procenta více. Meziročně o 2,5 procenta na 44,5...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.