Právě jejich zástupci mají navrhnout odvolání současného vedení aerolinií včetně šéfa Miroslava Kůly. Piloti dokonce slibují, že až se změní vedení firmy, ustoupí ze svých vysokých požadavků na nárůst mezd.
Sami odboráři nemluví o tom, že by chtěli v čele aerolinií právě exministra obrany, který proslul opakovanou demisí. Pro piloty a mechaniky je prý nejdůležitější, aby odešlo staré vedení.
Tento jejich postoj nahrává těm politikům, kteří hledají místo pro Tvrdíka. Podle
důvěryhodného zdroje už o novém angažmá pro bývalého vojáka jednali takzvaní ekonomičtí experti vládní koalice.
Odborníci však pochybují o tom, zda má Jaroslav Tvrdík schopnosti odpovídající takové funkci. Jeho zastánci nepochybují. Jeden z mužů, který se hledání angažmá pro bývalého ministra účastní, říká: "Lidí řídil docela dost. Teď musí ukázat, že na to má, jinak se zahrabe."
Na odchod šéfa aerolinií tlačí odbory
Dosadit do čela Českých aerolinií do této chvíle neumístitelného exministra obrany Jaroslava Tvrdíka mají odbory pilotů a mechaniků firmy. Především piloti se nedokázali od března letošního roku dohodnout se současným vedením ČSA na nové kolektivní smlouvě. "Naše představy se liší diametrálně," říká prezident ČSA
Miroslav Kůla.
Právě jej má Tvrdík nahradit. Scénář je jednoduchý. Zástupci zaměstnanců v dozorčí radě mají buď příští týden, nebo začátkem září navrhnout řešení krize a odstoupení vedení. K tomu je nutno získat podporu osmi hlasů z dvanácti.
Komentář Jana Macháčka čtěte zde |
Odborové sdružení českých pilotů tento scénář nepotvrdilo, ale ani nevyvrátilo. "S přístupem současného vedení nejsme spokojeni. ČSA potřebuje restrukturalizaci, zeštíhlení a zprůhlednění financování," říká David Reimer z odborového sdružení pilotů CZ ALPA.
Možný nástup Tvrdíka do čela ČSA odmítli piloti komentovat s tím, že jim to nepřísluší. Na Kůlu už politici útočili několikrát. "Už dlouhodobě se ho snaží vyhnat různé skupiny," potvrzuje vysoce postavený zdroj blízký ministrovi zahraničí. Sám Kůla říká, že nemá co komentovat. "Je to záležitost akcionářů, tedy státu. Za dobu, co jsem ve funkci, jsem si na to už musel zvyknout," říká Kůla.
K jeho odvolání přitom není zásadní důvod. ČSA si i v době, kdy letecká doprava trpí krizí po leteckých útocích na USA, udržela nárůst cestujících, na rozdíl od konkurence nakupovala další letadla a počítá s tím, že letošní rok bude zisk tvořit řádově stovky milionů korun.