Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Ekonomika

  • Pondělí 22. prosince 2014. Šimon

Výrobci snižují obsah alkoholu v tvrdém pití. Chtějí tak ušetřit

  4:00
Výrobci alkoholických nápojů snižují obsah alkoholu v tvrdých lihovinách. Ušetří tak na spotřební dani, a to 1,40 koruny na každém procentu. Regály tak zaplňují levnější varianty tradičních kořalek, jako je například tuzemák.

Procenta alkoholu v tradičních lihovinách klesají...(ilustrační foto) | foto: PříbramiDNES.cz

Na první pohled si drobných rozdílů mezi dvěma půllitrovými lahvemi v regále ani nevšimnete – obě obsahují nápoj typické rumové barvy, etiketa je vyvedená v béžovohnědé kombinaci a dominuje jí plachetnice a nápis Božkov.

Jen Božkov Tuzemský však obsahuje 37,5 procenta alkoholu, což je minimum nezbytné k tomu, aby mohla být lihovina pojmenována názvem tuzemák či jemu podobným. Druhá lihovina – Božkov Speciál – je pouze třicetiprocentní. "Typickou chuť a vůni tuzemáku obohacuje jemná kávová příchuť," píše o nápoji na svém webu výrobce Stock Plzeň. Na lahvi však už název tuzemák být nesmí.

Božkov Speciál není zdaleka jedinou lihovinou, kterou obchody nabízejí vedle tuzemáku, avšak pod jiným názvem a s nižším obsahem alkoholu. Rozdíl sedmi a půl procenta v obsahu alkoholu totiž znamená u půllitru více než desetikorunovou úsporu na spotřební dani. Když před dvěma lety došlo k jejímu zvýšení, pro výrobce a obchodníky se tento krok stal vítanou možností, jak udržet prodeje i ceny.

Zákazníkům nižší obsah alkoholu v tradičních nápojích nevadí

"Zájem o produkty s nižším obsahem alkoholu roste," potvrzuje za obchodní řetězec Billa Gabriela Bechynská. "Nápoj ve stylu tuzemáku s nižším obsahem alkoholu prodáváme již více než pět let a jeho obliba stále stoupá, především kvůli nižší ceně," dodává Judita Urbánková z Aholdu.

Přestože klasický 37,5procentní tuzemák u spotřebitelů stále vede, podíl jeho slabších sourozenců není zanedbatelný. Třeba v Tesku se pohybuje okolo osmi procent ze segmentu tuzemáků. "Zákazníci jej používají také na pečení a do čaje, kde obsah alkoholu není tak podstatný," uvedla za Tesco Michaela Vinterová.

Zatímco u tuzemáku mohou zákazníci rozpoznat variantu s nižším obsahem alkoholu díky odlišnému názvu, pokud výrobci uberou procenta alkoholu u slabších lihovin, všimne si toho spotřebitel až při důkladnějším zkoumání etikety. Loni tak například Stock Plzeň "oslabil" Fernet Stock Citrus ze 30 na 27 procent, procenta alkoholu snížil také v griotce či meruňkovici. Firma tento krok vysvětlovala snahou udržet při rostoucích nákladech výslednou cenu lihovin.

Lidé víc sportují a chtějí lehčí lihoviny

Jednička na trhu však není svým přístupem nijak výjimečná. "Vlivem poklesu prodeje i stále vyššího tlaku řetězců hledají výrobci cestu, jak více prodat či udržet stávající ziskovost tím, že sníží procento alkoholu," popisuje trend Pavel Kadlec, generální ředitel Granette & Starorežná Distilleries. Jeho společnost také u některých produktů přistoupila ke snížení obsahu lihu. "Procenta alkoholu hrají roli například u vodky a tuzemáku, u likérů jsou jiné preference, a to chuť, vůně či fakt, že při vychutnávání nepálí," míní Kadlec.

Že konzumenti obsah alkoholu u tradičních lihovin sledují, potvrzuje i Miroslav Motyčka, obchodní a marketingový ředitel likérky Rudolf Jelínek. "Jde o jev, který je výrazně regionální, především zákazníci na severní Moravě jsou citlivější k těmto změnám," upozorňuje Motyčka.

Snižovat obsah alkoholu zatím odmítá společnost St. Nicolaus Trade CZ. Její obchodní ředitel Jiří Štesl to považuje za špatné řešení. "Nepodceňujme spotřebitele, samozřejmě to vnímají. Je krátkozraké za stejnou cenu nabízet méně," míní Štesl.

Zástupci velkých tuzemských výrobců upozorňují na to, že mnozí zákazníci dávají přednost lehčím lihovinám také kvůli změně životního stylu – více sportují, dbají na svoji životosprávu a potřebují udržet na úrovni pracovní nasazení. "Po pěti panácích se ráno pozná, jestli šlo o nízkoprocentní likér, nebo například čtyřicetiprocentní vodku," podotkl Motyčka.


Témata: Morava, Ahold, Alkohol, Billa, Tesco




mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.