Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ty parchante, dostal řidič-stávkokaz SMS. Protest v Ostravě přitvrzuje

  15:23aktualizováno  16:21
Atmosféra stávky ostravských dopraváků pořádně houstne. Někteří řidiči, kteří se ke stávce nepřipojili, tvrdí, že dostávají výhrůžné SMS a je jim často velmi vulgárně spíláno. Odboráři obvinění odmítají a naopak říkají, že stávkující řidiči čelí obrovskému tlaku a výhrůžkám. Stávka bude pokračovat i zítra.

Nálada na mítinku před magistrátem byla bojovná. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Stávka řidičů ostravského Dopravního podniku ve čtvrtek dospěla do druhého dne. Stále jde o totéž. Odbory žádají narůst letošních platů o pět procent, vedení podniku i města nabízí procento a půl letos a stejné zvýšení příští rok. Dohoda zatím zůstává v nedohlednu.

Přes pět stovek odborářů ve čtvrtek ráno pochodovalo k magistrátu, kde uspořádalo mítink. Zároveň se však objevily první případy vyhrožování. "Ty zku... parchante! Rychle jsi zapomněl, že jsi byl taky řidič, všichni to vidí a nezapomínají, tak si to uvědom," dostal textovou zprávu jeden z lidí, který nastoupil místo stávkujících. Zprávu má iDNES.cz k dispozici, muž ale nechce prozrazovat své jméno.

Odborářská finta - několik proudů stávkujících se míjelo na přechodech, doprava stála.
Stávkující odboráři blokují dopravu před ostravským magistrátem.
Stávkující odboráři se po Sokolské ulici blíží k ostravskému magistrátu.

Rovněž se objevila stížnost, že ve středu po jednom z autobusů někdo hodil vejce, další nestávkující řidička prohlásila, že jí její stávkující kolegové nadávali.

Předseda odborů Ivo Protivínský zastrašování pracujících řidičů odmítl. "Naopak, vždy odboráře vyzýváme, aby se vyhnuli konfrontaci. Žádná vejce ani kamení, také ne výhrůžky. Samozřejmě se mohou objevit ojedinělé případy, ale naprosto to odmítáme. Pokud tito lidé nechtějí stávkovat kvůli penězům, mohou třeba zůstat na nemocenské nebo si vzít dovolenou," uvedl.

Chceme pět procent mzdy navíc, volali a ukazovali odboráři na mítinku.

Chceme pět procent mzdy navíc, volali a ukazovali odboráři.

Protivínský tvrdí, že právě stávkující pracovníci Dopravního podniku čelí útokům. "Například včera jsem měl v pneumatice automobilu zaražený šroub. To nepovažuji za náhodu," konstatoval a přidal se řidič autobusu z porubské vozovny Petr Kotkolík. "Nadřízený mi říkal, že je zvědavý, jak dlouho nám ta hrdost vydrží, ať radši myslíme na práci. Jezdím sedmnáct let, ale něco takového nepamatuji," uvedl.

Ředitel Dopravního podniku Roman Kadlučka připustil, že situace je už vážná. "Emoce a agresivita se stupňují. Stupňuje se hlavně na lidi, kteří se nezapojují do stávky," prohlásil. Vedení proto připravilo výzvu lidem, kteří budou svědky nějakého konfliktu mezi dopraváky, aby to nahlásili.

Předseda odborů dopravního podniku Ivo Protivínský při projevu na mítinku stávkujících.
Protestující odboráři před ostravským magistrátem.
Mítink stávkujících odborářů na Prokešově náměstí před ostravským magistrátem.

Před magistrátem se podle odborů sešlo 592 odborářů. Vyvolávali náměstka primátora Aleše Boháče, který má dopravu na starosti. Jeho příchodu se však nedočkali, podle vyjádření jeho sekretářky se v době mítinku dopraváků náměstek na magistrátu nezdržoval. 

Podle Dopravního podniku berou řidiči průměrný hrubý plat převyšující 22 tisíc korun. "To je ale se všemi přesčasy, nejčastěji se mzdy pohybují okolo 19 tisíc hrubého. Ale techničtí pracovníci mají více než 29 tisíc," uvedl Protivínský. "Máme zodpovědnější a náročnější povolání než pilot letadla. Jezdíme jedenáct hodin v hustém městském provozu a platy máme jako uklízečky," dodal další odborář Petr Smital.

Podle ředitele Kadlučky přichází Dopravní podnik každým dnem stávky zhruba o 700 tisíc korun. "A stávkující zaměstnanci asi o tisíc korun. Za tři dny to dělá námi nabízené jedno a půl procento platu," řekl ředitel.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.