Modernizace trati Rokycany - Plzeň.   Protihlukové zdi u zastávky Klabava na...

Modernizace trati Rokycany - Plzeň. Protihlukové zdi u zastávky Klabava na III. železničním koridoru | foto: dopravni.net

Betonová jízda na železnici. Stát chrání před hlukem i lesy a louky

  • 198
Kolem železnic rostou v Česku další a další protihlukové stěny. Často vznikají i na místech, kde nemají logiku. Už jich je dvě stě kilometrů. Přitom cenu stavby železniční tratě prodražují až o jedenáct procent.

Cestující mezi Rokycany a Plzní se dosud při cestě vlakem dívali do lesa. Teď místo toho vidí beton.

Protihlukové stěny vyrůstají při modernizaci železnice i na místech, kde byste je příliš nečekali. Například u Klabavy to vypadá, že stovky metrů stěn chrání před rámusem nanejvýš srnky a houbaře.

Ministerstvo zdravotnictví sice před časem zmírnilo normy na hluk, přesto velký boom protihlukových stěn pokračuje. Staví se dál na místech, kde nikdo nebydlí.

Jízda po české železnici tak v poslední době čím dál častěji připomíná svezení betonovým tunelem, což často nelibě nesou i cestující zvyklí koukat se ve vlaku z okna. V Česku vzniklo přes dvě stě kilometrů protihlukových stěn podél železnic, celkový účet za ně přesáhl už tři miliardy korun.

Fotogalerie

V případě železnice u Rokycan může stěna působit ještě kuriózněji: železnice tu křižuje dálnici D5, z které jde prakticky nepřetržitý hluk a žádné stěny kolem ní nejsou.

Projektanti i Správa železniční dopravní cesty se odvolávají na platné normy a odmítají, že by se stavěly stěny i na zbytečných místech.

„Nestavíme zdi, protože nás to baví. Na konkrétním příkladu u obce Klabava, kdy obec je vzdálená zhruba 550 metrů, bylo akustickou studií prokázáno, že bez instalované stěny by nebyly dodrženy limity pro noční dobu,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.