Alternativní taxislužba Uber budí protesty po celém světě (naposledy 4. května 2016 v argentinském Buenos Aires), i proto sestavila lobbistický tým.

Alternativní taxislužba Uber budí protesty po celém světě (naposledy 4. května 2016 v argentinském Buenos Aires), i proto sestavila lobbistický tým. | foto: Profimedia.cz

Uber mění taktiku. Kvůli zákazům sestavil lobbistický supertým

  • 71
Bývalá místopředsedkyně Evropské komise Neelie Kroesová, někdejší Obamův ministr dopravy Ray LaHood nebo sáudská princezna Reema bint Bandar Al Saud. To jsou někteří z osmičlenné skupiny, která má za alternativní taxislužbu Uber lobbovat ve světě.

Provozovatel internetové aplikace pro alternativní taxislužbu Uber v posledních letech mohutně expanduje po celém světě. Dostává se přitom do střetů s vládami a úřady jednotlivých zemí a měst.

Regulace vedoucí de facto k zákazu ho potkala například v Německu (více zde), problémy se zákony má i v Praze (více o kontrolách jsme psali zde), navíc by ho mohla negativně postihnout připravovaná novela zákona o silniční dopravě.

Tradiční taxislužby všude po světě také firmu obviňují z nekalé konkurence, protože Uber často obchází přísné regulační předpisy.

Společnost se proto v poslední době začíná snažit o kooperativnější přístup. Součástí této strategie je podle Bloombergu i vytvoření osmičlenného „poradního výboru“, který má americké firmě pomáhat s přesvědčováním vlád a úřadů po celém světě.

Eurokomisařka bránila Uber, i když pro něj nepracovala

Personální obsazení skupiny opravdu budí respekt. Do čela skupiny byla jmenována bývalá místopředsedkyně Evropské komise Neelie Kroesová.

Seriál UBER

Redaktor a spolupracovník iDNES.cz si půjčili elektromobil a tři dny (a noci) jezdili jako řidiči s využitím aplikace Uber. Vyzkoušeli si tak, jak „z druhé strany“ funguje firma, jež dala svůj název sdílené ekonomice. A která budí momentálně ve světě kontroverze jako málokterá jiná.

V rámci miniseriálu o této zkušenosti vyšly na iDNES.cz následující texty:

Ta v rodném Nizozemsku zastávala v osmdesátých letech post ministryně dopravy, mezi lety 2004 až 2014 zastávala po dvě období v Evropské komisi vedené José Manuelem Barrosem post eurokomisařky, nejdříve pro hospodářskou soutěž a poté pro digitální agendu.

Kroesová se - jak upozorňuje Bloomberg - Uberu po zákazu u bruselského soudu veřejně zastávala už loni. Tedy předtím, než zasedla v čele čerstvě vytvořeného lobbistického orgánu.

„Jestli mají bruselští představitelé problém s Uberem, měli by najít způsob, jak jim pomoci dodržovat standardy,“ řekla tehdy Kroesová větu, jejíž varianty jako mantru používají zástupci Uberu všude po světě.

Není ale jediná, kdo přichází posílit tým Uberu z politické extraligy. Poměrně velký respekt mezi dopravními úředníky v USA by potom mohl mít Ray LaHood, který byl v letech 2009 až 2013 ministrem dopravy ve vládě Barracka Obamy.

Dalším zástupcem z někdejší Obamovy administrativy je i bývalá šéfka rady pro domácí politiku Melody Barnesová. Kromě nich do rady patří například i peruánský expremiér Roberto Danino nebo saúdská princezna Ríma as-Saúd.

Radit budou za akcie

Rada se bude scházet dvakrát do roka. Její členové budou odměňováni firemními akciemi, sdělil mluvčí Uberu bez dalších podrobností.

Uber, který vznikl v roce 2009 v San Francisku a od roku 2014 působí i v Praze, je podle Wall Street Journalu s valuací 51 miliard dolarů nejhodnotnějším start-upem světa.

Uber dosud není kótován na burze a vzhledem k aktuálnímu nepříznivému klimatu pro úpisy technologických firem tam nejspíš v brzké době nevstoupí. V každém případě se na budoucí IPO hledí s velkými očekáváními. Podle toho, za kolik se podaří akcie na trhu prodat, se zároveň uvidí, nakolik si přijdou i čerstvě jmenovaní superporadci.

25. června 2015

,

Elektromobil