Taxi v Indii. Ilustrační foto.

Taxi v Indii. Ilustrační foto. | foto: Vivek Prakash, Reuters

Uber v Indii kvůli tržbám slevil ze zásad, připomíná spíše klasické taxi

  • 18
Indický Uber funguje jinak než na Západě. Pro službu charakteristický princip sdílené ekonomiky tady popírá třeba fakt, že spousta řidičů auto ani nevlastní. Aby tu mohla firma růst, musela také rezignovat na bezhotovostní platby a začít přijímat „keš“.

Indie je pro Uber klíčová. Zvlášť v době, kdy firma celosvětově ztrácí miliardy dolarů a růst v domovských Spojených státech zpomaluje. „Indie je pro nás prioritní trh, z hlediska počtu jízd je po USA druhý největší,“ potvrdil serveru Quartz mluvčí společnosti.

Ztráta Uberu bobtná úměrně expanzi. Letos už na 1,3 miliardy dolarů

Možná i proto je šéf Travis Kalanick ochotný respektovat místní specifika na úkor charakteru služby, kterou celosvětově provozuje.

V USA je Uber stejně jako firmy AirBnB, Lyft, Kickstarter nebo Taskrabbit součástí takzvané sdílené ekonomiky. Tu portál Investopedie definuje jako ekonomický model, v němž si jednotlivci půjčují nebo pronajímají aktiva, která vlastní někdo jiný.

Do této definice ale indický Uber zapadá jen těžko. Zatímco v USA si přes aplikaci přivoláte zpravidla řidiče, který si takto přivydělává jen občas, v Indii řidiči pracují na plný úvazek. Soukromá vozidla také smějí jezdit pro Uber, jen pokud mají speciální povolení - některá americká města podobnou taxikářskou registraci ostatně požadují též.

Výdělek závisí i na tom, kdo vlastní auto

V USA je snadnější připojit se k platformě proto, že lidé tu už nějaké auto zpravidla mají. Většina indických řidičů ale auto nevlastní. Když tedy chtějí jezdit pro Uber, musejí si ho nejdřív pořídit, nebo půjčit. Koupě vozu je ale významná investice, proto začal Uber spolupracovat s bankami a prodejci aut, aby financování svým lidem zjednodušil. Řidič si pak nenechává celý výdělek, ale celkem podstatná část jde na splácení dluhu.

Existuje také možnost, že auto vlastní velké dopravní firmy, pro které taxikáři pracují. Dělá to tak i spousta řidičů Uberu v Novém Dillí. Podle informací serveru Quartz si řidič, který jezdí autem dopravní firmy, vydělá v přepočtu zhruba 3 200 až 4 500 korun měsíčně, zbytek peněz si nechává vlastník vozidla. Pokud řidič své auto i vlastní, měsíčně si přijde na 35 až 50 tisíc. Od této částky je už odečteno 20 procent, které si bere Uber.

Leasingová platforma Uberu - Xchange - se také moc neohlíží na úvěruschopnost řidičů. „Pro nás to není kritérium, chceme poskytovat leasing a auta co nejvyššímu počtu lidí,“ řekl loni v srpnu listu Financial Times indický šéf Uberu Amit Jain.

Uber čelí výzvám k bojkotu, podle kritiků zneužil stávku proti Trumpovi

Největším indickým specifikem oproti fungování Uberu v jiných zemích je přijímání hotovosti. Může za to požadavek indické centrální banky na dvoustupňovou identifikaci při on-line transakcích. Nejdřív na to Uber reagoval zavedením mobilní peněženky, ale nakonec začali jeho řidiči přijímat i fyzické peníze.

„Plánujeme v Indii růst a pochopili jsme, že platby v hotovosti jsou pro tento plán klíčovým faktorem,“ vysvětlil mluvčí firmy.

Indické vozy Uberu mají také bezpečnostní specifika. V únoru 2015 je společnost zavedla v reakci na případy znásilnění a sexuálního obtěžování ze strany jejích řidičů. Do vozů tak bylo instalováno poplašné tlačítko a sledování trasy.

Times of India ale píší o dalším nedávném útoku. Jen týden poté, co Uber pro indické řidiče vydal „manuál“ ideálního chování k pasažérům, jeden z nich měl údajně sexuálně obtěžovat cestující, kterou pak uprostřed jízdy vykázal z auta. Společnost odepřela řidiči přístup ke své aplikaci a případ vyšetřuje.